Po przystanku kolejowym Krężel, kolejnym etapem rowerowej wyprawy, na trasie Grabów nad Pilicą - Czachówek Południowy, była stacja kolejowa Chynów. Jadąc drogą powiatową 1672W Warka - Chynów dojechałem do Woli Wareckiej, gdzie skręciłem w ulicą Wolską, którą dotarłem do przejazdu kolejowego, położonego w okolicy południowej głowicy stacji Chynów. Przed przejazdem skręciłem w ulicę Kolejową, która biegnie wzdłuż zachodniej granicy stacji Chynów.
Na stacji Chynów trwały roboty związane z gruntowną modernizacją stacji. Na placu ładunkowym leżały olbrzymie ilości tłucznia. Gdy dotarłem w okolice budynku dworca, zauważyłem odjeżdżający ze stacji pociąg towarowy, ciągnięty przez lokomotywę FPL. Niestety, ale nie udało mi się zrobić żadnych zdjęć. Na stacji trwała rozbiórka starego peronu wyspowego i torów. Z dawnego peronu wyspowego (o długości 300 metrów i wysokości 760 mm) pozostał jeszcze "półperon", który nadal służył do obsługi pociągów osobowych, kursujących w tym czasie pomiędzy Warszawą, a Radomiem (pociąg dojeżdżał tylko do stacji Strzyżyna). Na stacji trwały również prace, związane z montażem fundamentów nowej sieci trakcyjnej oraz układano warstwy podbudowy pod nowe torowiska.
Chynów to stacja pośrednia, położona na 42,913 km linii 8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny, w odległości 2,620 km od przystanku Sułkowice i 3,655 km od przystanku Krężel. Przed modernizacją, stacja posiadała 3 tory główne (dwa tory główne zasadnicze, położone wzdłuż krawędzi peronu wyspowego, a trzeci po wschodniej stronie peronu) oraz 2 tory boczne (do placu ładunkowego i do magazynu).
Głównym obiektem stacji jest budynek dworcowy, w którym znajduje się kasa biletowa z poczekalnią oraz nastawnia "Chn". Nastawnia "Chn" wyposażona jest w urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Budynek dworcowy jest obiektem piętrowym, wzniesionym z cegły silikatowej. Obiekt został otynkowany, a jego elewacja pomalowana około 2010 roku. Obecnie część budynku jest wykorzystywana na cele mieszkaniowe.
Stacja kolejowa Chynów (z dworcem kolejowym) została oddana do użytku 25 listopada 1934 roku. Była wtedy jedną ze stacji kolejowych, które powstały na nowo wybudowanej linii kolejowej, która połączyła Warszawę z Radomiem. Linia radomska została wybudowano w okresie 20 miesięcy. Nadzór nad budową całej linii sprawował inż. Filipkowski. Budową odcinka Warszawa-Chynów kierował inż. Ejsmond, a inż. Gutowski był odpowiedzialny za budowę odcinka Chynów-Warka2.
Stacja kolejowa Chynów (z dworcem kolejowym) została oddana do użytku 25 listopada 1934 roku. Była wtedy jedną ze stacji kolejowych, które powstały na nowo wybudowanej linii kolejowej, która połączyła Warszawę z Radomiem. Linia radomska została wybudowano w okresie 20 miesięcy. Nadzór nad budową całej linii sprawował inż. Filipkowski. Budową odcinka Warszawa-Chynów kierował inż. Ejsmond, a inż. Gutowski był odpowiedzialny za budowę odcinka Chynów-Warka2.
Dobowa wymiana pasażerska na stacji Chynów wynosiła 500–699 pasażerów w 2017 roku1.
/ zdjęcia z 18 czerwca 2019 roku /
_________________
1. UTK: Dobowa wymiana pasażerska na stacjach kolejowych w Polsce w 2017 r.
2. Gawędy wareckie. Dostępny w Internecie w https://www.facebook.com/gawedy.wareckie/posts/811597882529649. Dostęp: 3.06.2020.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2021
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu