Po stacji kolejowej Chynów, kolejnym etapem rowerowej wyprawy był przystanek kolejowy Sułkowice. Chociaż odległość pomiędzy tymi miejscami wynosi niewiele ponad 2,5 km, to dotarcie z Chynowa do Sułkowic nie jest takie proste. Na przeszkodzie stoi brak drogi wzdłuż toru oraz "mazowiecka autostrada" czyli Droga Krajowa 50. Swoją drogą DK 50 nie pierwszy raz stanęła mi na przeszkodzie rowerowej wyprawy. Ta droga nie oferuje dla rowerzystów nic, poza kłopotami.
Ze stacji Chynów musiałem wrócić do centrum Chynowa. Ulicą Główną dojechałem do wiaduktu nad DK50. Potem ulicą Ogrodową dotarłem do Sułkowic. Gdy zobaczyłem przed sobą skręt o 90 stopni w ulicę Kolejową wiedziałem, że jestem prawie na miejscu. Po chwili dojechałem do przejazdu kolejowego kat A. Przystanek kolejowy Sułkowice znajdował się po południowej stronie rogatki. Gdy tylko zsiadłem z roweru, na przystanku zjawił się pociąg KM R2, składający się z EN57AKM-1604 i EN57AKM-1620, jadący do Mińska Mazowieckiego. Zrobiłem kilka zdjęć przystanku z pociągiem w roli głównej, a po odjeździe pociągu jeszcze kilka zdjęć przystanku i jego najbliższej okolicy.
Na przystanku trwały roboty budowlane, jak na stacjach i przystankach, które wcześniej odwiedziłem. Roboty były prowadzone w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom (LOT B) - Faza II". Pomimo trwającej budowy, przystanek obsługiwał pociągi KM. Jednak z dawnego peronu wyspowego, o długości 200 metrów i wysokości 760 mm, pozostał tylko "pół-peron", tzn. tylko jego zachodnia część.
Głównym obiektem przystanku Sułkowice jest budynek stacyjny - podobny, a może nawet taki sam, jak na przystanku kolejowym Krężel. Obiekt został wybudowany pod koniec lat 50. ubiegłego wieku - w tym samym okresie, gdy wybudowano budynek stacyjny we wsi Krężel. W budynku stacyjnym znajdują się pomieszczenia przeznaczone do obsługi pasażerów (wiata, poczekalnia, kasa biletowa). Co ciekawe, kasa biletowa funkcjonowała nadal. W sumie nic dziwnego, bo dobowa wymiana pasażerska w Sułkowicach wynosi około 500 osób na dobę (wg. danych UTK w 2017 roku wynosiła 100 - 499 osób/dobę). Budynek stacyjny w Sułkowicach nie był w najlepszym stanie technicznym. Przy stosunkowo niewielkich nakładach mógłby zostać przywrócony do dawnej świetności, ale ...
Głównym obiektem przystanku Sułkowice jest budynek stacyjny - podobny, a może nawet taki sam, jak na przystanku kolejowym Krężel. Obiekt został wybudowany pod koniec lat 50. ubiegłego wieku - w tym samym okresie, gdy wybudowano budynek stacyjny we wsi Krężel. W budynku stacyjnym znajdują się pomieszczenia przeznaczone do obsługi pasażerów (wiata, poczekalnia, kasa biletowa). Co ciekawe, kasa biletowa funkcjonowała nadal. W sumie nic dziwnego, bo dobowa wymiana pasażerska w Sułkowicach wynosi około 500 osób na dobę (wg. danych UTK w 2017 roku wynosiła 100 - 499 osób/dobę). Budynek stacyjny w Sułkowicach nie był w najlepszym stanie technicznym. Przy stosunkowo niewielkich nakładach mógłby zostać przywrócony do dawnej świetności, ale ...
Przystanek kolejowy Sułkowice zlokalizowany jest przy ulicy Dworcowej, która biegnie po wschodniej stronie torów linii kolejowej nr 8. Przystanek położony jest na 40,293 km linii 8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny, w odległości 3,773 km od stacji Czachówek Południowy i 2,620 km od stacji Chynów.
Przystanek kolejowy w Sułkowicach otwarto w 1957 roku. Pierwsze pociągi rozkładowe, jakie przystawały w Sułkowicach, obsługiwały trasę Warszawa Główna - Warka (PKP. Urzędowy Rozkład Jazdy Pociągów - ważny od 2 czerwca 1957 roku, str. 650, tab. 605). Przystanek znajdował się wtedy na 39 km trasy pociągu, jadącego ze stacji Warszawa Główna.
| zdjęcia z 18 czerwca 2019 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu