Innowacyjny Dworzec Systemowy (IDS) Nasielsk został oddany do użytku 28 sierpnia 2015 roku. Był to pierwszy IDS na sieci PKP. Nowy dworzec kolejowy zastąpił stary obiekt, który funkcjonował w tym samym miejscu przez kilkadziesiąt poprzednich lat. Decyzja o budowie nowego dworca kolejowego była w pewnym sensie pokłosiem przebudowy stacji Nasielsk, którą przeprowadzono w 2008 roku, w ramach modernizacji linii kolejowej nr 9 (C-E 65).
W tym samym czasie, co IDS Nasielsk, wybudowano podobne dworce systemowe na dwóch innych stacjach, położonych na modernizowanej linii 9, w Ciechanowie i Mławie. Koncepcja architektoniczna IDS została opracowana przez PKP S.A. Biuro Projektowania, Wydział Projektowania ul. Dyrekcyjna 2-4, 80-852 Gdańsk. Projekt IDS jest zgodny z rozporządzeniami Komisji Europejskiej (UE) dotyczącymi TSI (techniczne specyfikacje interoperacyjności).
Dworzec IDS Nasielsk - w dominującym, seledynowym kolorze - to obiekt modułowy, składający się z części kubaturowej oraz wiaty. Obiekt jest niepodpiwniczony. W części kubaturowej zlokalizowane zostały pomieszczenia niezbędne dla funkcjonowania dworca (kasy biletowe, poczekalnia, WC). Pod wiatą znajduje się poczekalnia zewnętrzna i zadaszony parking rowerowy. Ponadto, na terenie IDS dostępy jest biletomat, bankomat i paczkomat. Architektonicznym elementem, który podkreśla kolejowy charakter obiektu, jest wyższy, środkowy moduł, pełniący funkcję wieży zegarowej. Wieża zegarowa zwrócona jest frontem na plac dworcowy. Na placu dworcowym znajdują się miejsca parkingowe dla ponad 100 samochodów.
IDS został wyposażony w szereg instalacji, które charakteryzują tzw. inteligentne budynki (panele słoneczne, energooszczędne oświetlenie LED z czujkami obecności, pompa ciepła, system odzyskiwania wody deszczowej).
IDS został wyposażony w szereg instalacji, które charakteryzują tzw. inteligentne budynki (panele słoneczne, energooszczędne oświetlenie LED z czujkami obecności, pompa ciepła, system odzyskiwania wody deszczowej).
Dojście na perony z IDS Nasielsk znajduje się tuż obok dworca i prowadzi do przejścia podziemnego pod torami stacji. W wyniku przebudowy stacji, oprócz przejścia podziemnego, wybudowano trzy perony dla obsługi ruchu pasażerskiego. Peron 1 i 2 to perony wyspowe. Peron 3 (jedno-krawędziowy) znajduje się obok IDS. Peron 1 położony jest przy torach 2 i 4. Peron 2 położony jest przy torach 3 i 1. Peron 3 położony jest przy torze 6. Długości peronów: 300 m (peron 1 i 2), 200 m (peron 3). Wysokość peronów: 760 mm (peron 1 i 2), 550 mm (peron 3). Na wszystkich peronach znajdują się wiaty, wyposażone w ławki dla pasażerów.
Komunikaty dotyczące przyjazdów i odjazdów pociągów podawane są przez megafony. Na peronach, w przejściu podziemnym i w IDS znajdują się tablice elektroniczne, wyświetlające informacje o pociągach. Można też skorzystać z drukowanych rozkładów jazdy, które umieszczone są na tablicach.
/ zdjęcia z 10 lipca 2018 /
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2021
Bardzo inspirujący artykuł. Pozdrawiam !
OdpowiedzUsuńBardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńŁadnie to wygląda.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń