Za kilka miesięcy - pasażerowie jeżdżący pociągami po małej linii obwodowej - będą mogli korzystać z nowego przystanku kolejowego Warszawa Powązki. Przystanek budowany jest po wschodniej stronie wiaduktu drogowego w ulicy Powązkowskiej, przy samej granicy dzielnicy Wola. Przystanek zlokalizowano pomiędzy przystankiem Warszawa Koło, a stacją Warszawa Gdańska, przy torach linii nr 20 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga.
Budowę przystanku rozpoczęto w kwietniu tego roku, chociaż pierwotnie planowano budowę tego przystanku w okresie: wrzesień 2018 - kwiecień 2019 (w trakcie modernizacji małej linii obwodowej, na odcinku Warszawa Zachodnia Peron 8 - Warszawa Gdańska). Powodem opóźnienia budowy przystanku była konieczność doprojektowania dojście do kładki nad peronem - od wolskiej strony. W związku z tym, Dzielnica Wola zadeklarowała dofinansowanie inwestycji kwotą około 200 tys. zł, która przeznaczona zostanie na budowę chodnika i DDR, prowadzących do kładki nad torami.
Budowa przystanku Warszawa Powązki prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)". Wartość całej inwestycji wynosi 208 mln zł brutto, z czego 85% zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej, z wykorzystaniem instrumentu finansowego "Łącząc Europę" - CEF (Connecting Europe Facility).
Na obszarze budowanego przystanku znajdują się cztery tory. Na skrajnych torach - tor 1 linii 20 i tor 1 linii 509 - odbywa się planowy ruch pociągów pasażerskich i towarowych. Stanowi to istotne utrudnienie dla wykonawcy, ze względu na konieczność zachowania szczególnej środków ostrożności w trakcie prowadzonych robót oraz specjalnego etapowania robót, uwzględniającego ruch pociągów.
Przystanek będzie służył mieszkańcom Woli oraz Żoliborza. W bezpośrednim sąsiedztwie przystanku, wybudowano w ostatnich latach kilka osiedli mieszkaniowych (m.in. Żoliborz Artystyczny, Piaskowa). Obecnie projektowane są i budowane kolejne osiedla mieszkaniowe w tej okolicy. Z całą pewnością przystanek nie będzie miał problemów z frekwencją pasażerską.
Inwestor planuje oddanie przystanku do eksploatacji w listopadzie 2019 roku.
Zdjęcia prezentują stan budowy przystanku w pierwszej dekadzie czerwca 2019 roku - wykonywane były roboty ziemne, w tym formowanie skarp oraz uzbrojenie terenu. Budowano peron wyspowy. Na peronie wyspowym rozpoczęły się roboty zbrojarskie, związane z budowę schodów oraz kładki nad torami. Po obu stronach skarpy, w miejscu, gdzie będzie budowana kładka nad torami, wbito ścianki szczelne z grodzic stalowych.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 11/2019
/ zdjęcia z 2 i 9 czerwca 2019 roku /
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu