Most kolejowy przy Cytadeli przeszedł gruntowany remont w 2016 roku, ale zakres prac obejmował tylko konstrukcję mostu pod torem nr 2 (północnym). Po dwóch latach przyszedł czas na remont konstrukcji mostu pod torem nr 1 (południowym).
Remont przeprawy kolejowej pod torem 1 rozpoczęto już w 2015 roku. Niestety, ale wykonane roboty nie dały spodziewanego efektu i zamiast wzrostu prędkości z 40 do 60 km/godz, musiano wprowadzić ograniczenie prędkości. W wyniku zleconych i przeprowadzonych ekspertyz, PLK zdecydowało się na znaczne rozszerzenie zakresu remontu. W praktyce doprowadziło to do konieczności podjęcia decyzji o budowie nowej konstrukcji stalowej mostu.
8 listopada 2018 roku PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum firm na „Wykonanie robót budowlanych oraz opracowanie dokumentacji projektowej wraz z wykonaniem robót dla zabudowy koryta balastowego w torze nr 1 wraz z nawierzchnią kolejową na tłuczniu oraz robotami towarzyszącymi, związanymi z poprawą bezpieczeństwa na kolejowym Moście Gdańskim w Warszawie w ramach projektu pn.: „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej – Prace na moście Gdańskim w Warszawie”. Zadanie zostało sfinansowane ze środków własnych PKP PLK.
Umowa o wartości 75 780 796,55 zł została podpisana z konsorcjum firm: Intop Warszawa Sp. z o.o. oraz Mostostal Kielce S.A. Termin realizacji zadania ustalono na 9 miesięcy od podpisania umowy.
Roboty na moście Gdańskim, pomiędzy stacją Warszawa Gdańska, a przystankiem Warszawa ZOO, obejmowały kompleksową wymianie dziewięciu przęseł stalowej konstrukcji mostu o długości ponad 508 metrów, wzmocnienie fundamentów filarów mostu, wymianę torów i sieci trakcyjnej. Na czas prowadzonych robót tor nr 1 został wyłączony z ruchu. Ruch pociągów odbywał się wahadłowo po torze nr 2 (północnym).
Roboty na południowej części mostu Gdańskiego rozpoczęto od robót demontażowych. W pierwszej kolejności zdemontowano szyny, mostownice oraz sieć trakcyjną. Następnie podparto konstrukcję kratownicową mostu przy pomocy tymczasowych rusztowań oraz przystąpiono do demontażu przęseł (siedem środkowych ważyło po 27 ton, dwa skrajne po 10 ton). Dziewięć przęseł mostu przetransportowano na praski brzeg przy pomocy barek i dźwigów.
Niejako przy okazji remontu tego mostu wychodzi po raz kolejny sprawa jego nazwy. Z oficjalnych dokumentów PLK, które zostały tutaj przytoczone wynika, że dla PLK to kolejowy most Gdański. Jednak powszechnie wiadomo, że most nosi nazwę most przy Cytadeli (kolejowy z 1908 roku). Nazwa most Gdański jest dużo późniejsza i związana z mostem drogowym, który został wzniesiony na filarach II mostu (kolejowo-drogowy z 1875 roku). Oficjalnie nazwa most Gdański została po raz pierwszy użyta 21 lipca 1959 roku.
Dlaczego PLK używa dla swojego mostu nazwę most Gdański? Tego, jak dotąd nie udało mi się ustalić.
cdn...
cdn...
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2019
/ zdjęcia z 16 lutego 2019 roku /
Bibliografia:
[1]. materiały prasowe PKP PLK
W technikum są nawet specjalne klasy które szkolą budowy mostów
OdpowiedzUsuń