Czachówek Wschodni to stacja pasażerska zlokalizowana na 66,525 km linii nr 12 Skierniewice – Łuków, pomiędzy nieczynnym przystankiem kolejowym Czachówkiem Środkowy (w odległość: 1,261 km) i stacją Góra Kalwaria (w odległość: 6,994 km). Pasażerowie, korzystający z przystanku, mają do swojej dyspozycji peron wyspowy o długości 250 metrów i wysokości 300 mm. Peron położony jest pomiędzy torami głównymi zasadniczymi.
Obecnie na stacji pasażerskiej Czachówek Wschodni zatrzymują się pociągi osobowe Kolei Mazowieckich. W ciągu doby na przystanku przystaje kilkanaście pociągów, którymi można dojechać do Warszawy, Otwocka, Mrozów, Mińska Mazowieckiego i Góry Kalwarii.
Czachówek Wschodni pełnił przez dziesiątki lat funkcję stacji węzłowej, ale wraz z likwidacją nastawni wykonawczej CW1, jego rola została zredukowana do funkcji posterunku odgałęźnego. Budynek nastawni CW1, zlokalizowany od strony Góry Kalwarii, nadal stoi, ale jest wyłączony z użytkowania.
Budynek nastawni dysponującej CW, zlokalizowany jest przy południowej krawędzi torowiska, tuż przy wiadukcie kolejowym, rozpostartym nad drogą łączącą Bronisławów z Czarnym Lasem. Nastawnia CW odpowiada za sterowanie ruchem pociągów na linii kolejowej nr 527 Czachówek Południowy CZP11 - Czachówek Wschodni, i linii kolejowej nr 525 Czachówek Południowy - Czachówek Wschodni. Nastawnia CW wyposażona jest w urządzenia mechaniczne scentralizowane.
Przystanek kolejowy Czachówek Wschodni powstał w trakcie budowy linii kolejowej nr 12. Pierwszy raz w rozkładzie jazdy pociągów PKP, Czachówek Wschodni pojawia się w 1954 roku (na 67 km trasy pociągu relacji: Skierniewice - Pilawa - Łuków - rozkład jazdy lato 1954, tab. 604). Co ciekawe - w następnym roku (rozkład jazdy Polska, zima 1954/1955, tab. 604) - na tym samym kilometrze i dla tego samego pociągu, zamiast nazwy Czachówek Wschodni widnieje nazwa Czachówek Płd. W rozkładzie jazdy Polska 1957-1958 - zmienia się położenie Czachówka Płd. na 66 km. Czachówek Wschodni pojawia się ponownie w rozkładzie jazdy pociągów w rozkładzie: Polska, lato 1960. Dla pociągu relacji Skierniewice - Pilawa - Łuków, Czachówek Wschodni zlokalizowany jest na na tym samym - 67 km, co w rozkładzie jazdy z 1954 roku. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w rozkładzie jazdy pociągów z 1954 roku nie był wyszczególniony żaden pociąg.
Z powyższego wynika, że od 1955 do 1960 roku, Czachówek Wschodni nosił nazwę Czachówek Południowy. Do chwili uruchomienia stacji Czachówek Wschodni (1954 rok), funkcjonowała już w pobliżu stacja Czachówek (na obecnej linii 8).. Do nazwy Czachówek Wschodni powrócono, ponieważ nazwa Czachówek Południowy została nadana stacji Czachówek (1961 rok).
Czachówek Wschodni zlokalizowany jest na terenie wsi Czarny Las. Była to druga stacja, w tym rejonie, której nadano nazwę "Czachówek", dodając do nazwy "Wschodni".
Dlaczego stacji Czachówek Wschodni nie nadano nazwy Czarny Las? Podobno ma to związek ze stacją Czarny Las, która funkcjonowała w owym czasie na Śląsku. Dla uniknięcia pomyłek nadano jej nazwę Czachówek Wschodni, którą posiada do chwili obecnej. Wydaje się, że równie prawdopodobne wyjaśnienie nagromadzenia stacji i posterunków ruchu z nazwą "Czachówek" w tym miejscu, ma związek z węzłem kolejowym, który powstał wokół stacji Czachówek (potem Czachówek Południowy).
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2020
/ zdjęcia z 24 maja 2018 roku /
[1]. Teofil Lijewski - Rozwój Sieci Kolejowej Polski PAN Warszawa 1959
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu