poniedziałek, 31 października 2022

Pociąg sieciowy w akcji. Warszawa Główna Osobowa wersja 2.0 (7)

Jednym z zadań wykonywanych przez spółkę Trakcja PRKiI w trakcie robót związanych z przywróceniem ruchu pociągów na stacji Warszawa Główna, była budowa nowej sieci trakcyjnej. 

Na sieć trakcyjną składa się sieć jezdna i sieć powrotna. Sieć jezdna służy doprowadzeniu energii elektrycznej do pojazdu trakcyjnego za pośrednictwem odbieraków prądu. Sieć jezdna składa się z dwóch przewodów jezdnych zawieszonych na jednej linie nośnej, na osobnych wieszakach,  przesuniętych względem siebie o pół pola oraz osprzętu sieciowego i konstrukcji wsporczych. Sieć powrotna odpowiada za przewodzenie prądu powracającego od pojazdu do ujemnej szyny podstacji trakcyjnej. W skład sieci powrotnej wchodzą szyny jezdne oraz łączniki szynowe i międzytokowe, dławiki torowe oraz kable powrotne. Formalne wymogi odnoście osprzętu sieci trakcyjnej są zawarte w normie PN-K-91002:1997.


W pierwszej kolejności na stacji Warszawa Główna zostały zabudowane słupy i bramki dla sieci trakcyjnej. Roboty związane z montażem słupów i bramek były prowadzone już w 2019 roku i kontynuowane w kolejnych latach. W styczniu 2021 roku przystąpiono do końcowej fazy, związanej z budową sieci trakcyjnej. Na tory stacji wjechały pojazdy wspomagające budowę sieci jezdnej.

Na początku lutego na torach budowanej stacji Warszawa Główna pracował pociąg sieciowy nr 1N (stacją macierzysta Wrocław Brochów), należący do firmy Trakcja PRKiI.

W skład pociągu sieciowego wchodziły:

  • wagon (warsztat) serii Ua (EVN: 84 51 972 0 010-6, VKM: PL-TRAPL). Ostatnia naprawa rewizyjna poziomu  P5 została wykonana 31.07.2020 (trafareta czynności utrzymaniowych: [6|REV|1036|31.07.20]). Jest to ex wagon pocztowy typu 304C,
  • wagon (mieszkalny) serii Ua (EVN: 84 51 972 0 011-4, VKM: PL-TRAPL). Ostatnia naprawa rewizyjna poziomu  P5 została wykonana 31.07.2020 (trafareta czynności utrzymaniowych: [6|REV|1036|31.07.20]). Jest to ex wagon pocztowy typu 304C,
  • wagon platforma dwuosiowa typu 2Z, serii Uz (EVN: 44 51 9432 069-0, VKM: PL-TRAPL). Ostatnia naprawa rewizyjna poziomu  P4 została wykonana 31.07.2020 (trafareta czynności utrzymaniowych: [6|REV|1036|31.07.20]),
  • wózek motorowy WM-15A nr 161 (EVN: 99 51 9 483 361-2, VKM: PL-TRAPL). Ostatnia naprawa rewizyjna została wykonana 30.04.2018 (trafareta czynności utrzymaniowych: [3|REV|1038|30.04.18]).

Montaż sieci jezdnej odbywał się z pomost stałego, który zamocowany jest na stałe na dachach wagonów serii Ua, na wysokości ca. 4 metry nad główką szyny. Pomost był zabezpieczony po bokach barierkami, które są podnoszone na czas robót. Na jednym z krańców pomostu zainstalowany był pantograf pomiarowy o konstrukcji nożycowej, który służy do ustawiania geometrii sieci jezdnej. Na platformie przewożone były szpule, na których nawinięty był drut jezdny profilowany (przewody jezdne) i liny nośne. W osiach szpul zainstalowane są hamulce, które umożliwiają wstępne napinanie przewodów podczas ich rozwijania ze szpuli.

W konstrukcji sieci trakcyjnej na sieci PKP mają zastosowanie przewody jezdne profilowane1:

  •     Djp100, Djp150 z miedzi elektrolitycznej,
  •     DjpS100, DjpS150 z miedzi w gatunku CuAg 0,1 (srebrowej),
  •     DjpMg100, DjpMg150 z miedzi w gatunku CuMg 0,2 (magnezowej),
  •     DjpMg100, DjpMg150 z miedzi w gatunku CuMg 0,5 (magnezowej).

Montaż sieci jezdnej jest wykonywany w oparciu o przepisy zawarte w normie PN-92/E-05024 i BN-71/9317-92. W szczególności, w trakcie montażu sieci jezdnej są wykonywane następujące czynności2:

  • montaż podwieszeń sieci na poszczególnych słupach,
  • wywieszenie liny nośnej,
  • wywieszenie przewodów jezdnych na prowizorycznych wieszakach,
  • montaż urządzeń naprężających,
  • montaż wieszaków,
  • montaż uchwytów odległościowych,
  • montaż wysięgników pomocniczych, ramion odciągowych i wykonanie odsuwów,
  • montaż punktów izolujących,
  • montaż połączeń elektrycznych,
  • montaż odłączników sekcyjnych i odgromników,
  • regulacja pomontażowa odcinków naprężania.
__________
1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. DOKUMENT NORMATYWNY 01-3/ET/2008 Przewody jezdne profilowane Iet-113
2. PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A. Wytyczne projektowania i warunki odbioru sieci trakcyjnej z uwzględnieniem standardów i wymogów dla linii interoperacyjnych Iet - 107. Załącznik do uchwały Nr 841/2019 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 17 grudnia 2019 r

| zdjęcia: 6.02.2021 | 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu