Główną siłę napędową zabytkowej Kolei Wąskotorowej Rogów - Rawa - Biała stanowią lokomotywy spalinowe. Jedną z nich jest rumuńska lokomotywa typu L45H, nosząca oznakowanie PKP: Lxd2-264. Lokomotywa Lxd2-264 (numer fabryczny: 24609) została wyprodukowana na zamówienie PKP w bukaresztańskich zakładach "23 August" w 1982 roku1. Zakłady "23 August" zostały założone w 1921 roku i nazywały się wtedy S.C. "Faur". Nazwa "23 August" obowiązywała od czasu nacjonalizacji zakładów w 1948 roku do 1990 roku, gdy przywrócono zakładom nazwę Faur2. Mimo, że pierwotna nazwa zakładu nie obowiązywała w okresie produkcji lokomotyw wąskotorowych dla Polski, to nazwę Faur można zobaczyć na tabliczkach znamionowych tych lokomotyw. Nie inaczej było w przypadku lokomotywy Lxd2-264.
Lokomotywa Lxd2-264 po sprowadzeniu do Polski została przydzielona przez PKP na stan Rogowskiej Kolei Dojazdowej w 1983 roku1. Standardem na kolejach wąskotorowych, zarządzanych przez PKP, było częste przekazywanie lokomotywy z jednej kolei wąskotorowej na drugą. W przypadku Lxd2-264 tak nie było. Lokomotywa od 1983 roku do chwili obecnej przypisana jest do parowozowni w Rogowie. Od 1983 roku stacją macierzystą lokomotywy jest Rogów Towarowy Wąskotorowy. W latach 1983 - 2001 lokomotywa przemierzała szlak Rogów - Rawa - Biała, prowadząc pociągi pasażerskie i towarowe PKP. Gdy w 2001 r. PKP postawiły koleje Kolej Rogowską w stan likwidacji, Lxd2-264 została odstawiona wraz z całym taborem tej wąskotorówki.
W październiku 2002 r. operatorem Kolei Rogowskiej została Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych, na mocy umowy zawartej z Powiatem Rawskim, nowym właścicielem kolejki wąskotorowej3. Czas na ponowne uruchomienie lokomotywy Lxd2-264 nadszedł wiele lat po jej odstawieniu. Lokomotywa ponownie pojawiła się na szlaku Rogów - Rawa - Biała we wrześniu 2018 r.
Pierwotnie, jak wszystkie inne lokomotywy typu L45H, Lxd2-264 wyposażona była w silnik Maybach MB 836Bb. W trakcie jednej z napraw rewizyjnych wymieniono w lokomotywie silnik. Obecnie lokomotywa wyposażona jest w silnik ZMiN Wola 71H12A1.
W trakcie remontu, zakończonego we wrześniu 2018 r. przywrócono lokomotywie kolorystykę i schemat malowania stosowany w trakcie napraw okresowych, przeprowadzanych przez ZNTK Nowy Sącz. Pudło, ostoję i czołownice pomalowano na kolor czerwony (RAL 3012). Pasy na pudle i czołownicach pomalowano na kolor pomarańczowy (RAL 2010). Lamówkę pasa na pudle pomalowano na kolor srebrny (RAL 9006). Dach pomalowano na kolor szary (RAL 7045). Sprzęgi, podwozie, pomosty i stopnie pomalowano na kolor czarny (RAL 9005)4.
Historia Lxd2-264 związana jest także z wypadkami komunikacyjnymi, w której uczestniczyła lokomotywa. Wiadomo o dwóch wypadkach, które miały miejsce na niestrzeżonych przejazdach kolejowych.
Pierwszy wypadek wydarzył się 19 grudnia 1991, czyli w okresie, gdy lokomotywa była na stanie PKP. Do wypadku doszło na przejeździe niestrzeżonym, na 15,462 km szlaku Rawa Mazowiecka - Rogów, gdy samochód Łada Samara wjechał w bok lokomotywy1. Informacja o kilometrze na którym wydarzył się wypadek jest trochę myląca, ponieważ w źródle informacji podany jest kilometr szlaku, a nie kilometr linii. Jeżeli jednak podany kilometr odnosi się do kilometrażu linii Rogów - Rawa - Biała to wypadek wydarzył się kilkaset metrów przed przystankiem Głuchów Skierniewicki, na przejeździe niestrzeżonym w ulicy Polnej we wsi Głuchów. Prawdopodobnie w tym miejscu doszło do wypadku, ponieważ, gdyby był to kilometr szlaku (14,17 km linii Rogów - Rawa - Biała), to do wypadku musiałoby dojść około 2 km od przystanku Głuchów Skierniewicki, a tam żadna droga nie przecina torów. Najbliższy przejazd jest w szczerym polu i 700 metrów dalej na zachód.
Do drugiego wypadku komunikacyjnego z udziałem pociągu turystycznego nr 1714 relacji Jeżów - Rogów Osobowy Wąsk,, który ciągnęła Lxd2-264, doszło 12 czerwca 2022 r. na terenie Rogowa na skrzyżowaniu linii kolejowej Rogów - Rawa - Biała z drogą krajową nr 72. Na przejeżdżający przez niestrzeżony przejazd kolejowy pociąg wjechał samochód ciężarowy MAN. Samochód uderzył w pierwszy i drugi wagon pociągu (wagon pocztowy i wagon osobowy 1685 Bxhpi). W wyniku zderzenia doszło do uszkadzania wagonów oraz ciężarówki, ale żaden z wagonów oraz lokomotywa nie uległy wykolejeniu. Nikt z 52 pasażerów pociągu oraz z jego obsługi nie odniósł obrażeń. Sprawdzenie trzeźwości obsługi pociągu oraz kierowcy samochodu wykazało zerowy wynik w przypadku obsługi pociągu oraz dodatni w przypadku kierowcy5.
Przyszłość lokomotywy Lxd2-264 rysuje się w jasnych barwach i zapewne zobaczymy ją na szlaku pomiędzy Rogowem, a Białą przez wiele kolejnych dziesiątek lat.
___________
1. L45H 24609. https://enkol.pl/Tabor:Lw-00256
2. FAUR. https://en.wikipedia.org/wiki/FAUR
3. Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych. Dostępny w Internecie w https://fpkw.org/438,o_fundacji.html. Dostęp: 31.07.2022.
4. Biuletyn Historyczny FPKW nr 1 z 30 czerwca 2017 r. Kolorystyka rumuńskich lokomotyw spalinowych serii Lxd2.
5. 13.06.2022 - komunikat Zarządu FPKW w związku ze zdarzeniem w dniu 12 czerwca br. https://kolejrogowska.pl/25.html.
| zdjęcia z 22.06.2019 |
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu