Na terenie gminy Dębe Wielkie zlokalizowane są trzy przystanki kolejowe,
ale tylko jeden z nich leży na terenie wsi Dębe Wielkie ... tym
przystankiem nie jest Dębe Wielkie, a Nowe Dębe Wielkie.
Przystanek
kolejowy (według nomenklatury PLK jest to stacja pasażerska) Dębe Wielkie
znajduje się na terenie wsi Aleksandrówka, pomiędzy ulicami: Warszawską, a
Generała Józefa Hallera. Przystanek położony jest na 31,317 km linii kolejowej
nr 2 Warszawa Zachodnia - Terespol (km początku: 31,098, km końca: 31,540),
pomiędzy przystankiem kolejowym Cisie (w odległości: 2,504 km) i Nowe Dębe
Wielkie (w odległości: 1,344 km)1. Nad torami linii
kolejowej nr 2, tuż przed km początku przystanku, znajduje się wiadukt drogowy
(droga krajowa nr 92).
Dębe Wielkie po dłuższym czasie
funkcjonowania jako przystanek kolejowy "awansowało" do roli stacji kolejowej,
aby na przełomie lat 80/90 XX wieku ponownie zostać zdegradowanym do
przystanku kolejowego. Tuż za wiaduktem, po jego zachodniej stronie, jeszcze
pod koniec pierwszej dekady XXI stał budynek nastawni "Dębe
Wielkie". Przez ostatnie lata przed wyburzeniem obiekt nie był użytkowany -
wszystkie otwory były pozbawione okien i drzwi. Nastawnia została prawdopodobnie wybudowana przez Ostbahn w latach 40 XX wieku.
Na przełomie XX/XXI wieku przystanek
kolejowy Dębe Wielkie przeszedł koszmarną modernizację infrastruktury peronowej. Działo się to w trakcie prac modernizacyjnych magistrali kolejowej E20 na odcinku pomiędzy stacją Warszawa
Rembertów, a stacją Mińsk Mazowiecki. W 1999 roku - w trakcie tej modernizacji - został zburzony peron
wyspowy. W zamian wybudowano obiekty, które funkcjonują obecnie. Powodem
likwidacji peronów wyspowych na linii do Mińska Mazowieckiego była konieczność
"wyprostowania" linii kolejowej. Linia kolejowa nr 2 jest częścią magistrali E20
(Kunowice-Poznań-Warszawa-Terespol), która na znacznej długości przystosowana jest do
prędkości 160 km/godz.
Linia kolejowa nr 2, biegnący przez przystanek Dębe Wielkie zaliczona jest do klasy D3 (tor N i P od 20,530 km do 92,000 km, nacisk osi 221 22,5 t/oś, nacisk liniowy 7,2 t/m)2. Maksymalna prędkość składów wagonowych przejeżdżających przez Dębe Wielkie wynosi 160 km/h (tor N i P od 20,530 km do 38,940 km)3. Szyny ułożone na torach przystanku zostały wyprodukowane w sierpniu 1996 roku. przez Hutę Katowice. Są to szyny typu UIC 60.
Na obu peronach przystanku - przymocowane do
słupów - wskazują czas zegary peronowe, sygnowane KZŁ Bydgoszcz (wyprodukowane
przez Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy).
Pasażerowie korzystający ze stacji pasażerskiej Dębe Wielkie mają do swojej dyspozycji dwa perony jedno-krawędziowe, naprzemianległe - każdy o długości 200 m i wysokości 760 mm4. Pomiędzy peronami znajduje się przejście dla pieszych, ułożone w poziomie szyn, którym możemy przemieszczać się z peronu na peron i z jednej strony torowiska na drugą. Na perony prowadzą pochylnie. Przejście przez tory zabezpieczone jest przez samoczynny system, wyposażony w sygnalizatory i rogatki zamykające ruch pieszych. Na każdym z peronów umieszczono po dwie wiaty - blaszaki, ławki, kosze na śmieci i tablice informacyjne. Perony wyposażone są w oświetlenie oraz urządzenia nagłaśniające.
W okolicy przejścia przez tory stoją dwie tarcze ostrzegawcze przejazdowe, informujące maszynistów o sprawności działania sygnalizacji przejazdowej na przejeździe kolejowo-drogowym na przystanku Nowe Dębe Wielkie.
1. PKP PLK. Regulamin przydzielania tras pociągów ... w ramach rjp 2013/2014 (zał. 2.4). Wykaz posterunków ruchu. str. 2.
2. PKP PLK. Regulamin przydzielania tras pociągów ... w ramach rjp 2013/2014 (zał. 2.2B). Klasy linii str. 1.
3. PKP PLK. Regulamin Sieci 2018/2019 (zał. 2.1P). Wykaz maksymalnych prędkości - składy wagonowe str. 3.
4. PKP PLK. Regulamin Sieci 2019/2020 (zał. 2.18). Wykaz peronów str. 16.
| zdjęcia z 21 września 2018 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 02/2022
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu