W III kwartale 2019 roku planowane było przywrócenie ruchu kolejowego, po ponad 20 letniej przerwie, na stacji Warszawa Główna. Jak się potem okazało był to jeden z wielu deklarowanych terminów na oddanie stacji do użytku. W 2019 roku miałem okazję "uchwycić" na zdjęciach ... zza wysokiego płotu ... stan robót, w różnych okresach czasu, przy budowie stacji. W poprzednim felietonie zaprezentowałem zdjęcia wykonane w sierpniu 2019 roku. W tym pokazuję zdjęcia z placu "boju" wykonane w październiku i grudniu 2019 roku.
Chciałem przy okazji podziękować (nie wiem tylko komu ...) za ustawienie za ogrodzeniem, przy ulicy Towarowej kilku prefabrykowanych płyt typu L (ściany peronu) - jedna na drugiej, które pełniły przez wiele, wiele miesięcy rolę punktu widokowego. Dzięki nim sięgnięcie wzrokiem ponad wysoki płot było znacznie łatwiejsze.
Nie można jednak powiedzieć, że nic ciekawego nie wydarzyło się na budowie Warszawy Głównej w 2019 roku. Po długich przygotowaniach, przy wydatnej pomocy wykonawcy stacji Trakcji PRKiI udało się w błyskawicznym tempie ... w ciągu jednej dniówki roboczej ... dokonać relokacji całego taboru dawnego Muzeum Kolejnictwa (Stacja Muzeum) w nowe miejsce. Przetoczenie taboru, liczącego około 40 zabytkowych parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz wagonów na nowe miejsce było sporym wyzwaniem, tym bardziej, że część taboru "zasiedziała się" w tym samym miejscu od 40 lat. Akcja relokacyjna odbyła się w połowie roku. Niestety, ale o wszystkim dowiedziałem się po fakcie i ... zdjęć nie mam.
Na jednym ze zdjęć możemy zobaczyć fragment konstrukcji żelbetowej, będącej częścią wiaduktu drogowego nad torami linii średnicowej. "Skocznia na tory" straszy w tym miejscu od dziesiątek lat - w rzeczywistości to fragment zablokowanego zejście do przejścia podziemnego pod ulicą Towarową, które prowadziło na przystanki tramwajowe na wiadukcie. Mało kto już pamięta, że na wiadukcie, obok przystanku tramwajowego funkcjonowały dwa żelbetowe "daszki", które były częścią zejścia do wspomnianego wcześniej przejścia. Co wspólnego ma ta konstrukcja ze stacją Warszawa Główna. Niby nic, ale odrodzenie Warszawy Głównej jest konsekwencją przygotowywania się kolei do modernizacji linii średnicowej ... a modernizacja warszawskiej średnicy wcześniej, czy później wymusi przebudowę tego wiaduktu. ZDM Warszawa dysponuje pozwoleniem na przebudowę wiaduktu, ale nic nie zrobi, dopóki PKP PLK nie podejmie ostatecznych decyzji dotyczących przebudowy linii średnicowej w tym miejscu.
| zdjęcia z 6 października i 8 grudnia 2019 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu