Elektryczny zespół trakcyjny ED72Ac należy do tych zmodernizowanych pojazdów serii EN57/EN71/ED72 obok których trudno przejść obojętnie. Oczywiście głównym powodem jest nowy wygląd pudła tego pojazdu, w którym spróbowano połączyć stare z nowym. Największe kontrowersje wzbudza projekt aerodynamicznego czoła z szybą panoramiczną, który nawiązuje do wyglądu ścian czołowych znanych z projektu Elfa II i (lub) Acatusa. Opinie na temat tego projektu są bardzo rozstrzelone. Od zachwytów (najładniejsza ściana członowa!), po krytykę. Moje pierwsze wrażenie, po zobaczeniu tego pojazdu, można streścić w jednym słowie "zdziwienie". Jeżeli autor tego projektu miał na myśli, aby został on zapamiętany, to niewątpliwie osiągnął swój cel.
ED72Ac to normalnotorowy, 4-wagonowy, dalekobieżny elektryczny zespół trakcyjny. Pojazd powstał na bazie pojazdów serii ED72. ED72 był produkowany przez Pafawag Wrocław w latach 1993–1997. W sumie wyprodukowano 21 sztuk ED72. Wszystkie dla PKP. W okresie od maja do października 2018 roku zmodernizowano sześć sztuk ED72 do serii ED72Ac1:
ED72-006 > ED72Ac-101ED72-018 > ED72Ac-102
ED72-002 > ED72Ac-103
ED72-015 > ED72Ac-104
ED72-017 > ED72Ac-105
ED72-016 > ED72Ac-106
Modernizacja ED72 została wykonana przez ZNTK Mińsk Mazowiecki. Zleceniodawcą były Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Przewozy Regionalne oceniły modernizację pojazdów serii ED72 do serii ED72Ac jako przełomową. Pojazdy ED72Ac zostały wyposażone w nowy asynchroniczny napęd, który umożliwia zwiększenie prędkości pojazdu o 10 km/h (do 120 km/h). W trakcie hamowania istnieje możliwość odzyskiwanie energii elektrycznej.
ED72Ac zostały wyposażone w klimatyzację. Istnieje możliwość przewiezienia do 8 rowerów na specjalnych stojakach. W stolikach zamontowano ładowarki indukcyjne (po raz pierwszy w polskim elektrycznym zespole trakcyjnym). Pojazd został wyposażony w bezprzewodowy Internet oraz gniazda USB
Pierwsze dwa pojazdy zostały przekazane w czerwcu 2018 roku na stan Opolskiego Oddziału PR. Kolejny do Dolnośląskiego Oddziału PR. Pozostałe trzy pojazdy przekazano do Oddziału Łódzkiego PR. Jeden z ED72Ac można zobaczyć na załączonych tutaj zdjęciach: ED72Ac-106 jako pociąg IR 11140/1 Warszawa Wschodnia - Łódź Fabryczna przejeżdża po torze 10, obok peronu 1 stacji Warszawa Wschodnia. ED72Ac zainaugurowały połączenia IR pomiędzy Łodzią, a Warszawą na początku lipca 2018 roku.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2020
_______________
1. ED72Ac. Dostępny w Internecie w https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=serie&typ=3&seria=393&title=ED72Ac. Dostęp: 16.07.2020.
/ zdjęcia z 6 lutego 2019 roku /
Fajny design pociągu bardzo mi się podoba. Wygląda jak wściekła..żona. A co do linii korzystam z niej codziennie. Taki transport to ja rozumiem!
OdpowiedzUsuń