Koleje Mazowieckie eksploatują od 2016 roku dwie lokomotywy elektryczne Pesa Gama typu 111Eb. Są to lokomotywy uniwersalne, zdolne do prowadzenia pociągów z maksymalną prędkością 160 km/godz.
Lokomotywy zostały zakupione przez Koleje Mazowieckie na podstawie umowy, którą mazowiecki przewoźnik podpisał z Pesą Bydgoszcz w dniu 15 kwietnia 2014. Lokomotywy były częścią dużego zamówienia, które oprócz lokomotyw obejmowało dostawę 22 wagonów piętrowych Pesa Sundeck (typu 316B i 416B)1.
Po raz pierwszy lokomotywę typu 111Eb (111Eb-001) zaprezentowano na targach Trako we wrześniu 2015 roku. Na torze, w składzie pociągu, lokomotywa 111Eb-001 miała swój debiut 4 października 2015, gdy wraz z wagonem sterowniczym 316B-001 oraz dwoma wagonami piętrowymi 416B-001 i 416B-002 jechała na trasie Poznań Franowo - tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
111Eb-001 została przekazana na stan Kolei Mazowieckich w dniu 18 grudnia 2015 roku, a 111Eb-002 w dniu 30 grudnia 2015 roku. Oficjalne przekazanie lokomotyw i wagonów Sundeck odbyło się 13 stycznia 2016 roku.
Inauguracja przewozów pasażerskich z udziałem lokomotyw typu 111Eb i wagonów Pesa Sundeck nastąpiła w dniu 31 stycznia 2016 roku.
Lokomotywa 111Eb-001 poprowadziła swój pierwszy pociąg Kolei Mazowieckich na trasie Warszawa Wschodnia – Skierniewice. W składzie pociągu przyspieszonego "Wiedenka" prowadziła 5 wagonów Pesa Sundeck. W tym samym dniu lokomotywa 111Eb-002 poprowadziła pociąg przyspieszony "Radomiak" rel. Warszawa Wschodnia – Radom, w skład którego wchodziło 6 wagonów Pesa Sundeck. Lokomotywy Pesa Gama prowadziły w początkowym okresie swojej eksploatacji pociągi: "Radomiak" rel. Radom – Warszawa Wschodnia – Radom i "Wiedenka" rel. Skierniewice – Warszawa Wschodnia – Skierniewice.
Lokomotywy typu 111Eb, eksploatowane przez Koleje Mazowieckie, charakteryzuje duża niezawodność. Czas pozostawania lokomotyw w eksploatacji w 2016 roku ukształtował się na poziomie 0,972.
Jednak na początku 2019 roku obie lokomotywy zostały wyłączone z ruchu. 111Eb-002 (3 stycznia 2019) z powodu usterki szafy wysokiego napięcia, a 111Eb-001 (22 stycznia 2019) z powodu usterki sterowania (komunikacji magistrali danych WTB)1.
Lokomotywy pojechały do zakładów Pesa na naprawę w ramach gwarancji. Na zdjęciach widać obie lokomotywy na stacji Warszawa Wschodnia, po powrocie z naprawy w Bydgoszczy (6 lutego 2019). Lokomotywy, po zmianie kierunku jazdy na stacji Warszawa Wschodnia, pojechały na teren KM Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów na Olszynce Grochowskiej.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2020
________________
1. Pesa Gama. Dostępny w Internecie w https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_Gama. Dostęp: 16.07.2020.
2. Rynek Kolejowy. Rok piętrowych zestawów Pesa Sundeck w Kolejach Mazowieckich: 16.02.2017.
/ zdjęcia z 6 lutego 2019 roku /
Autor pisząc, że lokomotywy są niezawodne ma jednak ciut mało wiedzy na ich temat. Miałem sposobność obsługiwać ten tabor i na podstawie własnych doświadczeń jak i doświadczeń moich kolegów ze słowa "niezawodność" skreśliłbym pierwsze trzy litery... Lokomotywy w pierwszych latach eksploatacji wykazywały dużą usterkowością, począwszy od drobnych po bardzo skomplikowane, powodujące długotrwałe wyłączenia taboru z ruchu.
OdpowiedzUsuń