Po krótkim pobycie na terenie stacji wąskotorowej Tarczyn Wąskotorowy, wsiadłem na rower i pojechałem, wzdłuż toru piaseczyńskiej wąskotorówki, do Runowa. Gdy dotarłem na miejsce, na torze stały wagony, a pasażerowie niedzielnego pociągu oddawali się przyjemnościom, związanymi z piknikiem na polanie w Runowie.
Ostatnim wagonem pociągu był lemieszowy pług odśnieżny 803S-02. To jedyny sprawny pług wąskotorowy typu 803S w Polsce. Lemieszowy pług odśnieżny 803S-02 można często spotkać w składzie pociągu przemierzającego trasę Piaseczno Miasto Wąskotorowe - Tarczyn - Piaseczno Miasto Wąskotorowe. Agregat prądotwórczy z 803S-02 zasila w prąd nagrzewnice elektryczne w trzech wagonach A20D-P (seria Bxhpi), w których wymieniono ogrzewanie wodne na ogrzewanie elektryczne. To jedyne zastosowanie dla tej maszyny, gdy w zimie przestał padać śnieg na polskich nizinach.
Piaseczyński pług jest jednym z trzech pługów typu 803S, które wyprodukowano dla PKP. Pozostałe dwa pługi dalej istnieją, ale są odstawione. 803S-01 stacjonuje w Rudach. W 2014 roku założono w nim wózki z węglarek o rozstawie 785 mm. 803S-03 stacjonuje na terenie stacji Gryfice Wąskotorowe. Pługi 803S-01, 803S-02, 803S-03 zostały wyprodukowane odpowiednio w 1989, 1991, 1992 roku1.
W latach 1989-1992 wyprodukowano 14 sztuk lemieszowych pługów odśnieżnych typu 802S i 803S. Oznaczenie 803S otrzymały pługi na rozstaw toru 1000 mm. Pozostałe pługi, wyprodukowano na rozstaw toru 750 mm, otrzymały oznaczenie 802S. Pługi zostały wyprodukowane przez ZNTK w Stargardzie Szczecińskim. Wyprodukowano jeszcze jeden pług (prototyp) typu 802S w 1985 roku1.
W konstrukcji 802S i 803S wykorzystano rozwiązania z wagonu węglarki czteroosiowej systemu Ziehla typu 4Ww oraz tramwaju typu 102Na (szyby czołowe, przełączniki typu Z). Rozwiązania technologiczne związane z odśnieżaniem pochodzą z pługu normalnotorowego typu 411S. Pług w trakcie odśnieżania napędzany jest za pośrednictwem lokomotywy. Hydraulikę wykorzystywaną do sterowania lemieszami napędza agregat prądotwórczy, który zasilany jest stacjonarnym silnikiem spalinowym SW266. Masa służbowa pługu wynosi 25 ton. Prędkość transportowa max wynosi 40 km/godz, a prędkość robocza max wynosi 25 km/godz1.
Pługi 802S i 803S są ostatnimi pojazdami szynowymi, które PKP zakupiły dla swoich wąskotorówek. Pługi weszły na stan kilku wąskotorówek PKP w czasie, gdy proces ich likwidacji przybierał na sile. Maszyny nie miały wielu okazji, aby pokazać co potrafią. Niewykluczone, że są wśród nich takie, które nigdy nie zostały zatrudnione do odśnieżania wąskich torów?
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 11/2020
/ zdjęcia z 15 kwietnia 2018 roku /
_____________________
1. 802S. Dostępny w Internecie w http://enkol.pl/802S. Dostęp: 25.06.2020.
Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń