sobota, 11 kwietnia 2020

Przystanek kolejowy Krężel. Ósemka w budowie (10)

Po przejechaniu na zachodnią stronę torów linii kolejowej nr 8 we wsi Gośniewice, pojechałem drogą powiatową 1672W Warka - Chynów w kierunku przystanku kolejowego Michalczew. Słońce paliło coraz mocniej, a nie był to nawet półmetek mojej rowerowej wyprawy. Mimo to jechało się całkiem przyjemnie. Niestety coś poszło nie tak, bo minąłem drogę prowadzącą w kierunku przystanku Michalczew, a skręciłem w drogą, która zaprowadziła mnie na przysłowiowe manowce. Gdy zorientowałem się w sytuacji byłem już bliżej przystanku kolejowego Krężel, niż Michalczewa.


Wróciłem na drogę powiatową 1672W i na skrzyżowaniu we wsi Wygodne skręciłem w drogę prowadzącą na wschód. Po przejechaniu 1,5 kilometrowego odcinka drogi dojechałem do przejazdu kolejowego kat D, który znajduje się po południowej stronie przystanku kolejowego Krężel. Od przejazdu, w kierunku przystanku można dojechać szutrowymi drogami, z tym, że po wschodniej stronie torów droga była "zagospodarowana" przez budowniczych linii kolejowej, przez co zatraciła już jakiekolwiek atrybuty drogi.

Drogą biegnącą po zachodniej stronie torów pojechałem w kierunku budynku stacyjnego. Przed budynkiem  powitała mnie grupa kilku kundli, szczekających z całych sił. Po otrzymaniu "satysfakcjonującej" odpowiedzi, sfora powróciła do swoich codziennych zadań. Przez lata rowerowych podróży po kolejowych bezdrożach byłem wielokrotnie atakowany przez psy. Nie są to sytuacje przyjemne i nigdy nie wiadomo, czyje będzie na wierzchu?

Budynek stacyjny w Krężelu został oddany do użytku pod koniec lat 50. ubiegłego wieku. Kiedyś funkcjonowała w nim kasa z poczekalnią. Budynek stacyjny jest obiektem parterowym. Architektura budynku - bardzo uboga moderna, w całości podporządkowana funkcji obiektu. Nie znajdziemy tutaj żadnych detali architektonicznych, które w jakikolwiek sposób wyróżniają ten obiekt. Elewację budynku pomalowano na kolor żółty słoneczny. Dodatkowo, w kolorze ugier pomarańczowy pomalowano cokół, który pełni w tym obiekcie tylko funkcję dekoracyjną. Zewnętrznie budynek wyglądał na zadbany.

Od strony torów zachował się niski peron przylegający do budynku stacyjnego, przy którym zatrzymywały się kiedyś pociągi. Obecnie budynek stacyjny pełni funkcje mieszkaniowe.

Po schodach wszedłem na stary peron, gdzie przywitał mnie znudzony jegomość. Oczywiście nie omieszkał zapytać o godzinę, co w przypadku kolejowych stacji należy do rytuału, obecnego w tych miejscach od samego zarania kolei. Ze starego peronu - korzystając z przejścia dla pieszych, ułożonego w poziomie szyn - wszedłem na peron wyspowy. Właściwie był to "pół-peron", bo tyle pozostało z dawnego peronu wyspowego, o długości 200 metrów i wysokości 760 mm. Na tym, co pozostało ze starego peronu wyspowego, zachowały się jeszcze stare betonowe płytki chodnikowe 50x50, które stanowiły przez dziesiątki lat jego nawierzchnię.
Na terenie przystanku trwały roboty związane z ponowną budową (lub, jak kto woli z remontem połączonym z gruntowną modernizacją) linii kolejowej nr 8 na odcinku Czachówek Południowy - Radom. Zaangażowanie sił i środków na samym przystanku, w czasie, gdy na nim przebywałem, nie było imponujące, ale w kilku miejscach trwały roboty, co można zobaczyć na zdjęciach.

Przystanek kolejowy Krężel położony jest na terenie wsi Krężel (gmina Chynów), na 46,568 km linii 8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny, pomiędzy stacją Chynów (w odległości 3,655 km) i przystankiem Michalczew (w odległości 3,139 km). Dobowa wymiana pasażerska na przystanku wynosiła od 100 do 499 pasażerów na dobę w 2017 roku (wg. UTK).

Przystanek we wsi Krężęl został oddany do użytku w połowie 1958 roku. Pierwszą wzmiankę o pociągach zatrzymujących się w Krężelu można znaleźć w rozkładzie jazdy pociągów PKP, obowiązującego od lata 1958, str 680. W tab. 605, w rozkładzie jazdy pociągu osobowego Warszawa Główna - Warka, na 47 km trasy pociągu znajduje się przystanek Krężel (Or - po otwarciu przystanku, sprzedaż biletów w kasie była prowadzona tylko do najbliższych stacji).






/ zdjęcia z 18 czerwca 2019 roku /

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2021

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu