Stacja kolejowa Warka znajduje się w odległości 1,8 km od wareckiego Rynku, w północno-zachodniej części miasta, przy ulicy Kolejowej. Lata 2019 - 2020 to okres wielkich zmian na stacji Warka. Praktycznie cała stacja została poddana przebudowie. Można nawet powiedzieć, że jest to czas budowy stacji od nowa. Roboty realizowane na stacji Warka są częścią przebudowy linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa - Radom.
Mimo, że inwestycja na tym odcinku linii 8 realizowana jest od ponad 10 lat, to dopiero teraz dotarła do Warki. Tak długi okres realizacji robót na linii radomskiej wydaje się co najmniej niezrozumiały, szczególnie w kontekście budowy tej linii w połowie lat 30. ubiegłego wieku, gdy cała budowa trwała półtora roku.
Mimo, że inwestycja na tym odcinku linii 8 realizowana jest od ponad 10 lat, to dopiero teraz dotarła do Warki. Tak długi okres realizacji robót na linii radomskiej wydaje się co najmniej niezrozumiały, szczególnie w kontekście budowy tej linii w połowie lat 30. ubiegłego wieku, gdy cała budowa trwała półtora roku.
Przez ostatnie dziesiątki lat Warka była stacją pośrednią, na której linia kolejowa nr 8 przechodziła z linii dwutorowej w jednotorową. Układ torowy stacji stanowiły 4 tory główne i kilka bocznych oraz bocznica prowadząca do browaru. Ruch pociągów prowadzony był przez nastawnię "Wa", która wyposażona została w urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną.
Likwidacja na terenie Warki odcinka jednotorowego i budowa na jego miejscu linii dwutorowej związane jest z przebudową przejazdów kolejowych. Przejazd kolejowy kat. A w ulicy Bielańskiej (DW 731) zostanie zlikwidowany, a w jego miejscu zostanie wybudowany wiadukt drogowy. Zostanie też zlikwidowany przejazd kolejowy w ul. Nowakowskiego - w tym miejscu nie planowany jest nowy przejazd przez tory. W niezmienionej formie pozostanie przejazd kolejowy w ulicy Grójeckiej, z tym, że zostanie wymieniona nawierzchnia oraz wybudowany chodnik i nowe oświetlenie.
Przed modernizacja stacji w Warce, pasażerowie mieli do swojej dyspozycji dwa perony. Peron 1, jedno-krawędziowy o długości 237 m i wysokości 300 mm zlokalizowany przy torze 2, przy budynku dworca. Z peronu 1 można było przejść przez przejście usytuowane w poziomie torów na peron 2 - wyspowy, zlokalizowany pomiędzy torem 1 i torem 5. Peron 2 miał długość 300 m i wysokość 760 mm. Nawierzchnię peronów stanowiły płytki chodnikowe 50x50.
W wyniku modernizacji stacji, na miejscu starych peronów zostaną wybudowane nowe perony o długości 300 metrów każdy (wyspowy między torami 1 i 5 i jedno-krawędziowy przy torze 2). Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, nowoczesny system informacji pasażerskiej. Komunikację pomiędzy peronami zapewni przejście podziemne z pochylniami.
Dobowa wymiana pasażerska na stacji Warka w 2017 roku wynosiła 1000–1500 pasażerów na dobę [1].
Stacja Warka - po modernizacji - będzie mogła przyjmować pociągi towarowe o długości do 750 metrów. Ponieważ na stacji nie będzie torów głównych dodatkowych o długości 750 metrów, to przejazd pociągów o takiej długości będzie możliwy tylko po torach głównych zasadniczych nr 1 i nr 2. Jest to związane z położeniem stacji i pochyleniem torów podłużnych [2].
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2020
/ zdjęcia z 18 czerwca 2019 roku /
Bibliografia:
[1] Dobowa wymiana pasażerska na stacjach kolejowych w Polsce w 2017 r. Dostępny w https://www.utk.gov.pl/download/1/48440/KorektaDobowawymiananastacjachwPolscew2017r01042019.xlsx. Dostęp: 16.03.2020
[2] PKP PLK Modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okecie - Radom - Kielce rtap III wersja 30.08.2007 str 11. Dostęp w http://www.siskom.waw.pl/komunikacja/kolej/LK8/LCS-Radom_uklad-torow_tekst.pdf Dostęp: 16.03.2020
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu