czwartek, 6 lutego 2020

Pt47-65. Ostatnia Petucha pod para (3)

Po niespełna godzinnym postoju parowozu Pt47-65 na stacji Warszawa Gdańska, w trakcie którego uzupełniono zapas wody w tendrze parowozu, pociąg turystyczny KORMORAN wyruszył do Olsztyna. Pierwsze kilometry trasy pociągu, ciągniętego przez Petuchę, wiodły przez kolejowy most przy Cytadeli, przystanek Warszawa ZOO oraz stację Warszawa Praga.


Kolejne zdjęcia, pokazując parowóz Pt47-65 w trakcie prowadzenia pociągu, powstały na terenie przystanku kolejowego Warszawa ZOO. W tym czasie trwał remont południowej części mostu i wszystkie pociągi jeździły po torze, ułożonym na północnej części mostu.

Po krótkiej chwili oczekiwania na przystanku Warszawa ZOO, w towarzystwie małej grupy miłośników fotografii kolejowej i pociągów pod parą, dał się słyszeć długi gwizd, dochodzący od strony stacji Warszawa Gdańska. Po kilku sekundach pojawiły się kłęby dymu, z których wyłoniła się, rosnąca z sekundy na sekundę sylwetka parowozu pospiesznego Pt47-65. Parowóz przejechał majestatycznie, obok przystanku, sapiąc i dysząc. Kłęby dymu spowiły na moment przystanek. W powietrzu unosił się zapach parowozowego dymu, który smakował całkiem inaczej, niż miejski smog!

Pociąg pomknął w kierunku stacji Warszawa Praga. Na popychu jechała lokomotywa spalinowa SU42-536. Oddalający się pociąg, spowity w kłębach dymu powoli oddalał się. Od czasu do czasu dało się słyszeć gwizd parowozu, który z każdą chwilą cichł. Po krótkiej wizycie Petuchy w Warszawie pozostały nie tylko wspomnienia, ale też wiele zdjęć.


Charakterystyka parowozu Pt47 [1]
Układ osi 1-4-1 (cztery osie napędowe)
Średnica cylindra / skok tłoka 630/700 mm
Średnica kół napędowych 1 850 mm
Rozstaw osi skrajnych 20 985 mm
Długość parowozu ze zderzakami 24 255 mm
Ciśnienie w kotle 1,5 MPa
Powierzchnia rusztu 4,50 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 239,20 m2
Max nacisk osi na szyny 18,6 t
Masa parowozu próżnego 121,8 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 182,1 t
Siła pociągowa 13 500 kG
Moc 2000 KM
Prędkość konstrukcyjna 110 km/godz
Charakterystyka tendra 27D48 [1]
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 27,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 10,0 t
Masa tendra próżnego 29,9 t
Automatyczny podajnik węgla systemu "stoker"
Masa w stanie służbowym 74,2 t



____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2020

 / zdjęcia z 14 lipca 2019 roku /
Bibliografia:
[1]. Parowóz pospieszny serii Pt47. Dostępny w Internecie: w  https://www.parowozowniawolsztyn.pl/pt47. Dostęp: 6.02.2020

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu