wtorek, 15 października 2019

Warszawska Średnica przed wielką przebudową

Warszawska Średnica (część torów linii nr 1, 2, 447 i 448) czeka na modernizację od lat. Pierwsze prace projektowe rozpoczęły się w 2016 roku. W styczniu 2018 roku PKP PLK podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy linii średnicowej w Warszawie. Planowano wtedy, że do końca 2018 roku projektant przedstawi wariantowy projekt przebudowy linii średnicowej. W 2019 roku zamierzano ogłosić przetarg na prace budowlane. W 2020 roku wykonawca miał wejść na plac budowy. Prognozowano zakończenie inwestycji w 2023 roku.


Dzisiaj już wiadomo, że powyższe terminy nie zostaną dotrzymane. W sumie nie ma czemu dziwić, bo decyzja o wyłączeniu z eksploatacji linii średnicowej na wiele, wiele miesięcy musi być przygotowana w najmniejszych detalach. Na opóźnienia i zmiany w projektach w trakcie jej realizacji nie można sobie pozwolić.

Początkowo planowano wydać jeden miliard złotych na przebudowę Średnicy. Dzisiaj jest już prawie pewne, że ostateczna kwota będzie wielokrotnie wyższa. Dlaczego? Przez lata zmieniła się koncepcja dotycząca przebudowy linii. W kwietniu 2019 roku PKP PLK przedstawiły kolejną koncepcję na przebudowę Średnicy - odkopania tunelu średnicowego na całym odcinku Alei Jerozolimskich oraz budowy przystanku przy rondzie De Gaulle’a.

Jedno wydaje się niemal pewne. Inwestycja będzie realizowana etapami. Część ruchu kolejowego w kierunku wschodnim przeniesiona będzie na stację Warszawa Gdańska, a pociągi jadące w kierunku zachodnim będą odprawiane na całkowicie przebudowanej i uruchomionej ponownie po 22 latach przerwy stacji Warszawa Główna. 

Jeden z wariantów przewiduje, że realizacja inwestycji rozpocznie się od przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Następnie zostanie przebudowana Warszawa Wschodnia. Rozpoczęcie robót liniowych, między stacjami krańcowymi, planuje się w momencie, gdy przebudowa stacji Warszawa Wschodnia wejdzie w końcowy etap. Roboty będą realizowane etapami, od strony praskiej w kierunku Warszawy Zachodniej. Efektem przebudowy warszawskiej Średnicy będzie wzrost przepustowości linii. Na linii podmiejskiej z 16 do 24 par pociągów na godzinę. Na linii dalekobieżnej z 14 do 20 par pociągów na godzinę (gdyby zdecydowano się na zabudowę systemu ETCS, to liczba par pociągów na godzinę mogłyby wzrosnąć do 30)

Symbolem linii średnicowej jest most kolejowy nad Wisłą. Jedna z proponowanych koncepcji zakłada zmianę konstrukcji mostu w taki sposób, aby po przebudowie most nawiązywał do przedwojennej konstrukcji. Jeżeli dojdzie do takiej przebudowy, to most utraci swój obecny wygląd, ponieważ kratownicowa konstrukcja mostu - wybudowana po wojnie - zostanie zastąpiona przęsłami z łukami.

Na warszawskiej Średnicy niewiele się zmieniło od lat. Zdjęcia, które można tutaj zobaczyć zostały wykonane ponad cztery lata temu. Prawie takie same fotografie możemy wykonać obecnie. Czy te widoki przejdą wkrótce do historii? Wiele wskazuje na to, że najwcześniej po 2022 roku? Jednak równie uprawnione jest stwierdzenie, że za jakiś czas zaprezentowana zostanie kolejna koncepcja dotycząca przebudowy Średnicy i wszystkie prognozy dot. terminów staną się nieaktualne. Dopóki nie zostaną przeprowadzone przetargi na wykonanie robót na linii średnicowej oraz wyłonieni wykonawcy robót, dopóty może się wszystko wydarzyć.

Na zdjęciach pociągi na moście średnicowym napędzane przez:  EN57-1653, EP07-379, EU07-516, EP09-019.







____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2019

/ zdjęcia z 13 stycznia 2015 roku /
Bibliografia:
[1]. materiały prasowe PKP PLK. Dostęp w Internecie: plk-sa.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu