W lokomotywowniach i zajezdniach tramwajowych coraz częściej można spotkać pojazdy szynowo-drogowe, które służą - między innymi - do prowadzenia przetoków. W czasie XVI edycji DTP, zorganizowanej na terenie zajezdni tramwajowej R3-Mokotów można było zobaczyć taką "lokomotywę przetokową". W głównej hali zajezdni stał niewielki manewrowy wózek elektryczny (akumulatorowy) NITEQ RRM-1500, który może jeździć tak po drogach, jak i po szynach. Pojazd został wyprodukowany przez holenderska firmę NITEQ, która ma swoja siedzibę niedaleko Amsterdamu. Wózek został zakupiony przez Tramwaje Warszawskie i sprowadzony do Stolicy pod koniec 2011 roku. Jego główna rola w zajezdni tramwajowej polega na manewrowania tramwajami.
Firma NITEQ oferuje szeroką gamę tego typu pojazdów (od RRM-1000 do RRM-3000), które są w stanie manewrować składem do 500 ton. Pojazdy RRM można obsługiwać ręcznie lub zdalnie za pomocą pilota. Na uwagę zasługuje ergonomia tego pojazdu (doskonała pozycja kierowcy oraz widoczność), co ma wpływ na bezpieczeństwo prowadzonych prac.
Na stosunkowo niewielkich obszarach, które zajmują zajezdnie tramwajowe, wybór manewrowego wózka o napędzie elektrycznym-akumulatorowym - do prowadzenia przetoków - jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Tego typu pojazdy manewrowe są alternatywą dla lokotraktorów oraz uniwersalnych pojazdów spalinowych drogowo-szynowych (np. Mercedes-Benz Unimog - uciąg do 1000 ton).
Warto w tym miejscu przypomnieć, że podobne pojazdy nie są czymś wyjątkowym na kolei. W wielu polskich lokomotywowniach pracują nadal przetokowe wózki akumulatorowe (ASF) - LEW EL16 (uciąg do 200 ton), które produkowane były w NRD, w latach 1966-1990.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 2/2020
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 2/2020
/ zdjęcia z 23 września 2017 roku /
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu