piątek, 26 kwietnia 2019

Wczoraj i dziś: torowe migawki z eSeŁki

Na linii kolejowej nr 12 od wielu lat można spotkać tylko pociągi towarowe. Pociągi pasażerskie korzystają z tej linii incydentalnie i w wyjątkowych sytuacjach (za wyjątkiem niespełna 10 km odcinka Czachówek Wschodni podg - Góra Kalwaria, który obsługują pociągi Kolei Mazowieckich). Ponieważ linia okrąża Warszawę od południa i umożliwia przejazd pociągów na kierunku Wschód - Zachód, z pominięciem Warszawy, stanowi południową obwodnicę Warszawskiego Węzła Kolejowego. Jednak to nie nazwa Towarowa Obwodnica Warszawy przylgnęła do tej linii kolejowej. Ta linia to eSeŁka (od nazwy krańcowych stacji - Skierniewice i Łuków).


Mimo, że plany jej budowy były całkiem realne w okresie międzywojennym (Ustawa z dnia 23 lutego 1939 r. o budowie normalnotorowej kolei Skierniewice - Łuków - Dz.U. 1939 nr 17 poz. 98), to do ich realizacji doszło w pierwszej połowie lat 50. Linia została oddana do użytku etapami. 23.V.1954 uruchomiono 61 km odcinek Łuków - Pilawa, a 3.X.1954 odcinek Pilawa - Góra Kalwaria - Skierniewice o długości 99 km [1]. Do końca 1971 roku linia została zelektryfikowana.

Linia nr 12 jest dwutorowa, ale z pewnymi ułomnościami. Mimo, że podpory mostu na Wiśle umożliwiają ułożenie dwóch torów, to w trakcie budowy linii ułożono na moście tylko jeden tor i nie ułożono stalowej konstrukcji kratownicowej mostu dla drugiego toru ... i tak pozostało do dziś (odcinek jednotorowy: Góra Kalwaria - podg Kępa Gliniecka). Prawie 15 lat temu zawieszono ruch pociągów na jednym torze na odcinku Mszczonów - Puszcza Mariańska, a potem zdjęto przewody trakcyjne. Przez lata wyłączony tor zaczął zarastać zielskiem i obecnie jest już we władaniu ... przyrody.

eSeŁka, którą możemy obecnie zobaczyć niewiele zmieniła się od czasów jej budowy. Jednak wszystko wskazuje na to, że do 2025 roku dojdzie do wielkiej modernizacji linii kolejowej nr 12. Tak przynajmniej wynika z informacji, które zostały przekazane przez PKP PLK.

Jest jeszcze czas, aby zobaczyć starą eSeŁkę. Zdjęcia, które można tutaj zobaczyć zostały wykonane w kilku miejscach linii nr 12:
  • 23,800 - przejazd kolejowy kat. C w Lublinowie,
  • Linia kolejowa nr 575 Szeligi - Marków (połączenie linii nr 12 z CMK),
  • 25,000 - wiadukt  w ulicy Rawskiej w Mszczonowie
  • 26,000 - most nad Okrzeszą w Mszczonowie,
  • 50,500 - leśny odcinek w okolicy stacji Tarczyn,
  • 50,714 - wiadukt nad torem Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej,
  • 51,000 - leśny odcinek w okolicy Gąsek,
  • 51,600 - przejazd kolejowy kat. C w ulicy Południowej w Gąskach.















____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2020

/ zdjęcia z 16 lipca 2017 i 20 maja 2018 /
Przypisy:
[1]. Teofil Lijewski - Rozwój Sieci Kolejowej Polski PAN Warszawa 1959

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu