piątek, 21 grudnia 2018

Warszawskie szyny i szyneczki ... wyszlifowane przez pociąg z piekła rodem - CXXXIV akcja GTWb

Od 12 marca 2017 do 21 października 2018, ruch pociągów na linii 20, pomiędzy Warszawą Gdańska, a peronem 8 Warszawy Zachodniej był wstrzymany z powodu modernizacji linii. Praktycznie na całej linii wybudowano wszystko na nowo, a jednym z końcowym akordów budowy były jazdy po warszawskich szynach i szyneczkach linii 20 ... pociągu z piekła rodem. Takim potocznym określeniem nazywana jest szlifierka szynowa (pociąg do reprofilacji szyn), którą można było spotkać podczas pracy we wrześniu tego roku, w okolicy peronu 8. Tą maszyną był szlifierka szynowa RR 24 MC1.


Szlifierka szynowa Speno RR 24 MC1 (typ: RR 24 MC-1/6/7) może pracować przy reprofilacji szyn na odcinkach prostych, jak i rozjazdach. Jest jedną z wielu maszyn tego typu, produkowanych przez Speno International SA. Ten potentat światowy, w konstruowaniu maszyn do reprofilacji szyn, produkuje szlifierki szyn na wiele rozstawów torów (1000, 1067, 1435, 1520, 1600 i 1668 mm).

Reprofilacja szyn to mechaniczna obróbka szyn przy pomocy maszyn samojezdnych, która polega na szlifowaniu, struganiu lub frezowaniu powierzchni tocznej główki szyny, na grubości niezbędnej do nadania tej powierzchni wymaganego przekroju poprzecznego i profilu podłużnego. Reprofilacja szyn powoduje likwidację lub zmniejszenia płytkich wad powierzchniowych główki szyny.

W wyniku przeprowadzonej reprofilacji przedłuża się życie szyn, poprawia się komfort jazdy, zmniejszają się drgania występujące w trakcie ruchu pojazdów, obniża się poziom hałasu, zmniejszają się dynamiczne przeciążenie kół, zwiększają się  interwały toczenia kół, a także może ulec zmniejszeniu zużycie energii trakcyjnej w trakcie jazdy pociągu.

Szlifierki Speno mogą szlifować powierzchnię główki szyny z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. RR 24 MC1 wyposażona jest w wózki z kamieniami ściernymi. Za pracę maszyny odpowiada kilkuosobowa załoga. Prędkość jazdy maszyny zależy od kąta i wielkości nacisku, z jakim pracują kamienie ścierne. Zwykle jest to prędkość niewiele przekraczająca 10 km/godz. Szlifowanie szyn polega na kilkakrotnym przejechaniu tego samego odcinka, najczęściej są to cztery przejazdy. W trakcie pracy maszyny, nie tylko sypią się iskry (stąd nazwa ... maszyna z piekła rodem), ale przede wszystkim wytwarza się olbrzymia ilość pyłu, który zasysany jest przez system filtrów i dmuchawę. Dziennie, w trakcie pracy, szlifierka może wytworzyć około pół tony pyłu. Długość RR 24 MC1 wynosi 42 825 mm.







____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 2/2019

 / zdjęcia z 8 września 2018 roku /
Bibliografia:
[1]. WARUNKI TECHNICZNE PKP PLK S.A. - REPROFILACJA SZYN W TORACH I ROZJAZDACH - CZĘŚĆ 1: WARUNKI WYKONANIA I ODBIORU ROBÓT Id-104

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu