Może wydawać się dziwne, że na terenie całej Warszawy stoją tylko dwa pojazdy kolejowe jako pomniki kolejnictwa. Co ciekawe oba pojazdy stoją na terenach kolejowych do których dostęp jest ograniczony. EU40-01 stoi na terenie Kolei Mazowieckich na Olszynce Grochowskiej, a SN81-001 na ogrodzonej posesji Przewozów Regionalnych vis a vis stacji Warszawa Wileńska.Co ciekawe oba pojazdy nie mają najmniejszego związku z Warszawą i nigdy nie były eksploatowane w czynnej służbie na terenie aglomeracji warszawskiej. O EU40-01 pisałem już na blogu, Czas przedstawić SN81-001.
SN81-001 to pierwszy z kilku wagonów silnikowych, które wyprodukował Kolzam Racibórz w latach 1988-1990. Pojazdy Kolzam SPA-66 (seria SN81) były eksploatowane przez PKP, a następnie przez Przewozy Regionalne. Ostatni pojazd SN81 został wycofany z eksploatacji w 2015 roku. Kolzam SPA-66 został skonstruowany w oparciu o drezynę WOA-29.
SN81-001 po przekazaniu dla PKP stacjonował początkowo w lokomotywowni Racibórz. Od 1 czerwca 1990 zmienił przydział na lokomotywownię Kędzierzyn-Koźle. W drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku został przydzielony do lokomotywowni Czeremcha. 1 lipca 1997 został przekazany do Zakładu Taboru w Białymstoku. Na terenie Białegostoku pozostał do końca swojej służby na kolei. O wycofaniu SN81-001 z eksploatacji zdecydował wypadek, który wydarzył się w lipcu 2008 roku na przejeździe kolejowym w pobliżu Strabli. Kolizja z udziałem SN81-001 zakończyła się pęknięciem ostoi wagonu. Ponieważ naprawa okazała się nieopłacalna zdecydowano o przetransportowaniu SN81-001 do Warszawy i ustawieniu pojazdu jako pomnik przed siedzibą Przewozów Regionalnych.
/ zdjęcia z 22 czerwca 2014 roku /




























0 komentarze