Najbardziej charakterystyczną lokomotywą dla stacji postojowej Olszynka Grochowskiej nie jest żadna lokomotywa pasażerska, a poczciwa Stonka. Pracują tutaj od 60. lat ubiegłego wieku i z mozołem przeciągają składy osobowych wagonów ze stacji Warszawa Wschodnia.
Stacja postojowa na Olszynce funkcjonuje od 30. lat ubiegłego wieku. Jak wyglądał tutaj świat przed SM42? Po wojnie pracę manewrową wykonywały parowozy Tr203. Pracowały na Olszynce jeszcze w 60. latach ubiegłego wieku. Niestety żaden z Tr203 z Olszynki nie dotrwał do dnia dzisiejszego. Jednym z parowozów pracujących na Olszynce był Tr203-4, który skończył w 1974 jako kocioł stały w Mazowieckim Kombinacie Budowlanym Legionowo - Łajski.
Niestety nie znam danych dotyczących ilości i numerów inwentarzowych parowozów Tr203, które związane były z Olszynką. Jednak w Warszawie stacjonuje jeden parowóz Tr203. To Tr203-451 + 25D203-103 (Lima 8739/1945, poprzednio USATC 5801), który obecnie można zobaczyć na terenie Muzeum Kolejnictwa przy ulicy Towarowej 1.
Tr203 to polskie oznaczenie parowozu towarowego amerykańskiej serii S160. Lokomotywy S160 zostały sprowadzone do Polski w latach 1946-1947. 75 sztuk w ramach pomocy UNRRA, a 500 zakupiono z amerykańskiego demobilu.
Jako ilustrację wpisu muszą służyć aktualne zdjęcia Tr203-451 z terenu MK w Warszawie oraz zdjęcia z grochowskiego Wianka.
/ zdjęcia z 28 marca, 17 czerwca i 3 lipca 2013 roku /







:)
:-)
:))
=))
:(
:-(
:((
:d
:-d
@-)
:p
:o
:>)
(o)
[-(
:-?
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
:-$
(b)
(f)
x-)
(k)
(h)
(c)
cheer





















Aby się dowiedzieć, jakie Tr203 pracowały w rejonie Warszawy Wschodniej, trzeba sięgnąć do ilostanu parowozowni Warszawa Wschodnia działającej do lat 70. XX wieku. Na jej temat był kiedyś artykuł w Świecie Kolei, ale nie pamiętam, czy był wykaz stacjonujących tam lokomotyw.
OdpowiedzUsuń