
EW51-36 wyprodukowano w 1936 roku w H. Cegielski Spółka Akcyjna w Poznaniu, L. Zieleniewski w Sanoku (część mechaniczna wagonów rozrządczych i doczepnych) oraz Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie (część mechaniczna wagonów silnikowych). Aparaturę elektryczną dostarczyła wytwórnia Metropolitan Vickers & English Electric Company.
Do 1939 roku zestawy kursowały na pierwszej zelektryfikowanej trasie PKP pomiędzy Pruszkowem, a Otwockiem. Po wojnie EZT kursowały pod szyldem PKP do 1975 roku. W 1975 roku w ZNTK Mińsk Mazowiecki dokonano całkowitej odbudowy składu do stanu przedwojennego. Potem, aż do 2013 roku EW51-36 stał na terenie Olszynki Grochowskiej. Niestety PKP nie dbała o swój majątek, co widać na poniższych zdjęciach. Najbardziej wymowne są okna EW51. Pozostały tylko otwory. Wszystkie szyby zostały powybijane. Jakby tego było mało, to w trakcie tych kilku tygodni, gdy skład stoi na stacji Warszawa Praga Tranzytowa do akcji ruszyli artyści uliczni. Całe graffiti, które widać na poniższych zdjęciach zostało namalowane w ciągu ostatnich tygodni.
Zespół trakcyjny po odejściu na "emeryturę" nie ma łatwo. Czy da radę przetrwać w tym miejscu? Muzeum Komunikacji planuje swoje otwarcie w Noc Muzeów 2014. Kto, kiedy i za czyje środki będzie odbudowywał EW51 tego nie wiem.
8 komentarze