czwartek, 22 czerwca 2023

Rogowskie wagony z Cukrowni Dobre i Kruszwica. Rogów - Jeżów (11)

 Cały tabor Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała jest obecnie zgromadzony na stacji Rogów Towarowy Wąsk. i w zdecydowanej większości pełni rolę eksponatów. Wśród wagonów, stojących na torach stacji Rogów Towarowy Wąsk. najwięcej jest wagonów towarowych. Wiele z tych wagonów nigdy nie jeździła na Kolei Rogowskiej w czasach, gdy wąskotorówka była zarządzana przez Polskie Koleje Państwowe. Znaczna liczba wagonów towarowych stojących dziś w Rogowie znalazła się w tym miejscu za sprawą Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, która jest obecnie operatorem i administratorem dawnej kolej dojazdowej PKP: Rogów- Rawa – Biała.

Wagony towarowe, stojąc na otwartej przestrzeni, narażone są na destrukcyjne oddziaływanie warunków atmosferycznych. Wagony trafiały do Rogowa w różnym stanie technicznym, często nie najlepszym. Wagony pochodzą z czasów, gdy podłogi i obudowy pudła wagonów były najczęściej wykonywane z desek, które zabezpieczano warstwą farby. Niestety, ale takie zabezpieczenie nie należy do zbyt trwałych i wymaga częstego malowania. W warunkach, gdy organizacje oparte na wolontariacie non stop borykają się z brakiem środków finansowych zabezpieczenie całego taboru, stojącego na torach, jest trudne do wykonania. Wiele wagonów towarowych, stojących w Rogowie, wymaga wymiany poszycia w całości lub w części. Na szczęście FPKW poświęca wiele sił i środków na konserwację starych wagonów towarowych. Zdjęcia prezentowanych w artykule wagonów pochodzą z 2019 roku. Od tamtego czasu sporo się zmieniło i niektóre wagony wyglądają obecnie zgoła inaczej, po przeprowadzonym remoncie.

Wiele wagonów węglarek z Rogowa ma wymalowane na pudle nazwy: "Cukrownia DOBRE" i "CUKROWNIA KRUSZWICA". Z całą pewnością można o tych wagonach powiedzieć, że w okresie kampanii buraczanych, która trwa w Polsce ponad 100 dni, woziły buraki cukrowe. Wagony kolei cukrowniczych służyły nie tylko do przewozu buraków cukrowych do cukrowni, ale także do transportu wysłodków buraczanych w kierunku przeciwnym oraz wapna defekacyjnego (nawóz wapniowy). Pewnie mogłyby dalej służyć do tego celu - może już nie te, a nowoczesne wagony - ale teraz to już  rozdział zamknięty. Jest także pewne, że te małe węglarki nigdy nie jeździły w składach pociągów na Kolei Rogowskiej. Ważne, że znalazły swoją przystań w Rogowie. 

_______________________________________________________________ 

... 🚄 cały tekst na łamach miesięcznika TOROWY

w wydaniu 05/2023 🚄 ...
____________________

zdjęcia: 22.06.2019

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu