czwartek, 19 stycznia 2023

Lokomotywy Kolei Rogowskiej: Lxd2-309 i Lxd2-340. Rogów - Jeżów (8)

Na terenie stacji kolejowej Rogów Towarowy Wąsk. znajduje się druga, co do wielkości w Polsce, kolekcja wąskotorowego taboru kolejowego. Wśród lokomotyw, zgromadzonych w Rogowie, można zobaczyć kilka rumuńskich spalinowozów serii Lxd2, należących w przeszłości do PKP. Lokomotywy serii Lokomotywy Lxd2 wjechały na polskie, wąskie tory w połowie lat 60. ubiegłego wieku. Między Rogowem, a Białą Rawską, lokomotywy serii Lxd2 pojawiły się stosunkowo późno, bo w połowie lat 70. Jednak wszystkie lokomotywy tej serii, które możemy obecnie zobaczyć w Rogowie, nigdy nie służyły na innych polskich wąskotorówkach, poza rogowską. Jedynym miejscem, gdzie widywano te lokomotywy, poza Koleją Rogowską, był Nowy Sącz, na terenie którego, w tamtejszym ZNTK Nowy Sącz, wykonywane były naprawy główne i rewizyjne lokomotyw serii Lxd2.


W dniu, w którym przebywałem w Rogowie, można było zobaczyć pięć lokomotyw serii Lxd2: Lxd2-249, Lxd2-264, Lxd2-265, Lxd2-309, Lxd2-340. Jedna z tych lokomotyw, Lxd2-264, jeździła z pociągami turystycznymi na trasie Rogów Osobowy Wąsk. - Jeżów - Rogów Osobowy Wąsk. Wiele zdjęć tej lokomotywy można zobaczyć w  artykułach z serii "Rogów - Jeżów", które ukazały się w kilku poprzednich wydaniach magazynu Torowy.

Na "szarym końcu" rogowskiej kolekcji lokomotyw serii Lxd2 znajduje się lokomotywa Lxd2-249, o której trudno dziś mówić jako o lokomotywie, ze względu na jej fatalny stan techniczny. Lokomotywa, jako jedyna ze zgromadzonych w Rogowie lokomotyw nadal jest własnością PKP (PKP Nieruchomości). Lxd2-249 to obecnie wrak lokomotywy, z której pozostała tylko rama z wózkami i przekładniami oraz skorodowane pudło1. Taki stan techniczny lokomotywy jest wynikiem działalności "złomiarzy", którzy wyciągnęli z pojazdu wszystko, co byli w stanie zdemontować i sprzedać firmom, zajmującym się skupem złomu.

Lokomotywa Lxd2-249 (nr fabryczny 24849) została wyprodukowana w 1983 roku. Po przyjeździe do Polski została skierowana do Rogowskiej Kolei Dojazdowej. Lokomotywa przez cały czas miała zamontowany oryginalny silnik Maybach - do czasu, aż wymontowali go "złomiarze". Pracowała na Kolei Rogowskiej nieprzerwanie do 2001 roku, gdy została odstawiona, w wyniku zaprzestania działalności przez PKP na terenie rogowskiej wąskotorówki1. Niewątpliwie stan techniczny tej lokomotywy jest wynikiem pozostawienie jej bez opieki przez właściciela, czyli PKP. W trakcie pobytu w Rogowie, nie zajrzałem w krzaki i z tego powodu nie wykonałem zdjęć lokomotywy Lxd2-249. Czy los lokomotywy byłby inny, gdyby została przekazana na rzecz Powiatu Rawskiego, nowego zarządcy kolei wąskotorowej? Ogromne zdziwienie budzi fakt, że PKP nie zagwarantowała sobie opieki nad pozostawionym w Rogowie taborem, gdy przekazywała nieodpłatnie Powiatowi Rawskiemu olbrzymi majątek ruchomy.

Na stacji Rogów Towarowy Wąsk. bez problemu mogłem wykonać zdjęcia lokomotyw: Lxd2-309 i Lxd2-340, które były dobrze wyeksponowane. 22 czerwca 2019 roku, gdy wykonałem zdjęcia, lokomotywa Lxd2-309 była świeżo po renowacji malatury, którą wykonano na początku czerwca 2019 roku, a Lxd2-340 oczekiwała na podobną renowację, którą ukończono we wrześniu 2019 roku2.

________________________________________________________________ 

... 🚄 cały tekst na łamach miesięcznika TOROWY

w wydaniu lutowym 2023 🚄 ...
____________________
 

 _________
1. L45H 24849 (Lxd2-249). Dostępny w Internecie w https://enkol.pl/Tabor:Lw-00280. Dostęp: 18.01.2023.
2. Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała. Dostępny w Internecie w https://www.facebook.com/kolejka/posts/10156400827161135/. Dostęp: 18.01.2023.

zdjęcia: 22.06.2019

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu