poniedziałek, 7 września 2020

SM42-3104. Dzień Transportu 2018 (7)

Na torze biegnącym tuż przy hali Całopociągowej - za lokomotywami PKP IC: EP09-011 i EU44-008 - stały dwie zmodernizowane lokomotywy manewrowe PKP IC: SM42-3104 i SU4210-002. To kolejne lokomotywy, które udostępniono zwiedzającym w trakcie Dnia Transportu 2018 na Olszynce Grochowskiej. 

Skorzystałem z okazji i zrobiłem kilka zdjęć wnętrza kabiny i z kabiny lokomotywy SM42-3104. SM42-3104 to zmodernizowana lokomotywa SM42-642 (rok produkcji: 1973), która już w prawie niczym nie przypomina swojej poprzedniczki. Z lokomotywy SM42-642 pozostała tylko ostoja, wózki i zbiorniki paliwa. Lokomotywa SM42-642 "narodziła" się niejako ponownie w listopadzie 2014 roku. Od tego czasu jeździ już jako SM42-3104. Zmiana numeracji lokomotywy jest wynikiem jej modernizacji, połączonej z naprawą główną P5/3, która została przeprowadzona w zakładach NEWAG S.A. Nowy Sącz. 

Lokomotywa SM42-3104 należy do grupy lokomotyw SM42, które zostały zmodernizowane przez NEWAG S.A. do typu 18D. Lokomotywy typu 18D noszą obecnie oznaczenie od SM42-3001 do SM42-3005 i od SM42-3101 do SM42-3105. Zamówienie PKP IC na przebudowę 10 lokomotyw serii SM42 do typu 18D zostało wykonane w okresie 2013-20141

Modernizacja lokomotyw SM42 objęła zabudowę całkowicie nowego nadwozia. Powstała jedno-agregatowa lokomotywa z systemem jazdy akumulatorowej. Lokomotywa została wyposażona w silnik spalinowy CATERPILAR C18 o mocy 563 kW, spełniający normę emisji spalin Stage IIIB. Silnik połączony jest elastycznym sprzęgłem z zespołem prądnic synchronicznych (EMIT Ghp 400M4C + Ghp 315 S4-1). Lokomotywa wyposażona jest w silniki trakcyjne LSA 430 o mocy 173 kW, które zasilane są z prostowników trakcyjnych, wykonanych w technologii IGBT. 18D wyposażona jest w układ hamulcowy firmy KNORR BREMSE ze spreżarką śrubową KNORR SL40 i sprężynowym hamulcem postojowym oraz w zderzaki z funkcją "crash" firmy AXTONE. 18D posiada zasobnik energii jazdy akumulatorowej firmy INTECO S.A., który współpracuje z układem zasilającym silniki trakcyjne oraz odpowiada za ładowanie akumulatorów zasobnika2

Kabina lokomotywy wyłożona jest panelami kompozytowymi. W kabinie znajdują się dwa pulpity maszynisty: A i B. Przy pulpicie A zabudowana jest płyta grzewcza, lodówka, umywalka i pojemnik na śmieci. Przy pulpicie B znajduje się szafka na ubrania. Kabina jest klimatyzowana, ogrzewana oraz wyposażona w oświetlenie typu LED. Z kabiny można wyjść bezpośrednio na pomosty. Panoramiczne szyby zapewniają dobrą widoczność w trakcie jazdy. Na pokładzie lokomotywy zainstalowany jest monitoring (po dwie kamery na czołach i w kabinie), który zwiększa pole widzenia maszynisty, przez co ułatwia prace manewrowe2.





  | zdjęcia z 29 września 2018 roku |
___________________
1. Fablok 6D. Dostępny w Internecie w https://pl.wikipedia.org/wiki/Fablok_6D. Dostęp: 6.09.2020.
2. 18D. Dostępny w Internecie w https://www.newag.pl/oferta/18d/. Dostęp: 6.09.2020.

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2021

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu