wtorek, 23 lipca 2019

Stacja kolejowa Góra Kalwaria

Jedyna stacja kolejowa na terenie Góry Kalwarii położona jest w północnej części miasta, tuż przy DK79. Stacja znajduje się na 73,519 km linii nr 12 Skierniewice – Łuków, pomiędzy Czachówkiem Wschodnim (w odległości 6,994 km), a Warszówką (w odległości 8,146 km).


Stacja posiada 4 tory główne, z których tory główne zasadnicze znajdują się przy peronie wyspowym. Peron wyspowy, o wysokości 300 mm i długości 126 metrów, został zmodernizowany w 2009 roku, w związku ze wznowieniem kursowania pociągów z Warszawy do Góry Kalwarii. Pasażerowie korzystający z peronu mają do swojej dyspozycji dużą wiatę przystankową. Wejście na peron prowadzi schodami, od ulicy Skierniewickiej. Obecnie na stacji zatrzymują się pociągi osobowe Kolei Mazowieckich, dla których jest to stacja krańcowa. W ciągu doby na przystanku kończy lub rozpoczyna bieg kilkanaście pociągów, którymi można dojechać m. in. do Warszawy, Otwocka, Mrozów, Mińska Mazowieckiego.

W połowie 2018 roku były prowadzone na stacji roboty drogowe, m.in był wymieniany tor główny nr 6, co można zobaczyć na poniższych zdjęciach.

Poza torami głównymi, stacja posiada także tory boczne. Jeden z nich, znajdujący się na wysokości peronu,  prowadzi do czynnego składu złomu. W zachodniej części stacji odgałęzia się bocznica, prowadząca do  centrum dystrybucyjnego Brenntag Polska. 

Na stacji funkcjonują dwie nastawnie (dysponująca GK i wykonawcza GK1). Nastawnie wyposażone są w urządzenia mechaniczne - scentralizowane z sygnalizacją świetlną.

Na stacji następuje przejście linii nr 12 z dwutorowej w jednotorową. Powodem jest - oddalony o ca 1,2 km od stacji - most kolejowy nad Wisłą, na którym ułożony jest tylko jeden tor. Mimo, że w latach 50. - w trakcie budowy linii kolejowej nr 12 - wybudowano podpory mostowe dla dwóch torów, to ułożono na nim tylko jeden tor. Jednotorowy odcinek eSeŁki kończy się na terenie posterunku odgałęźnego Kępa Gliniecka.

Historia stacji w Górze Kalwarii związana jest z budową linii kolejowej nr 12. Stacja została oddana do eksploatacji w 1954 roku. Pierwszy raz w rozkładzie jazdy pociągów PKP, Góra Kalwaria pojawia się w 1954 roku (na 73 km trasy pociągu relacji: Skierniewice - Pilawa - Łuków - rozkład jazdy lato 1954, tab. 604).





/ zdjęcia z 24 maja 2018 roku /

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 2/2021

1 komentarz:

  1. Ciekawy opis stacji oraz jej historii. Góra Kalwaria rozbudowuje się i część mieszkańców ma możliwość pracy i dojazdu w Warszawie. Nie wszyscy mają samochody, paliwo itd. Przez Górę od lat przejeżdżam w drodze na działkę i widzę zmiany. Powodzenia, Zofia

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu