wtorek, 4 czerwca 2019

Warszawa Główna Osobowa wersja 2.0

W Warszawie trwa budowa stacji kolejowej Warszawa Główna w ... wersji 2.0. Poza nazwą i lokalizacją, nowa stacja nie będzie miała wiele wspólnego ze swoją poprzedniczką ... no może jeszcze to, że będzie to stacja czołowa. Pewnego rodzaju łącznikiem pomiędzy przeszłością, a teraźniejszością będzie stary dworzec Warszawa Główna, który obecnie zajmuje Stacja Muzeum. Niewątpliwie dworzec będzie przypominał dawne  czasy, związane z tym miejscem, ale nie będzie pełnił żadnej roli związanej z Warszawą Główną w wersji 2.0


Stacja będzie wyposażona w dwa 300 metrowe perony wyspowe, które będą znajdowały się bliżej Al. Jerozolimskich, niż to było poprzednio. Na peronach - do dyspozycji pasażerów - zostaną ustawione cztery wiaty. Stacja będzie wyposażona w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Dojście do peronów będzie możliwe od ulicy Towarowej oraz od Alei Jerozolimskich. Z Alei Jerozolimskich na teren stacji wejdziemy kładką, która będzie rozpostarta nad torami linii średnicowej. Wejście na kładkę będzie możliwe po schodach oraz za pośrednictwem 4 wind. Dla rowerzystów wybudowana zostanie rampa, która umożliwi wjazd na kładkę.

Warszawa Główna w wersji 2.0 stanie się alternatywą dla innych stacji kolejowych w Stolicy, a w czasie remontu linii średnicowej przejmie obsługę pociągów regionalnych i aglomeracyjnych oraz części połączeń, które obecnie realizuje Warszawa Centralna. Wydaje się wielce prawdopodobne, że nawet po remoncie średnicy, Warszawa Główna utrzyma swój statut, ponieważ przepustowość linii średnicowej już obecnie jest w dużej części wykorzystywana, ale w przyszłości wyczerpie się.

Koszt wybudowania stacji Warszawa Główna Osobowa wyniesie około 80 mln złotych. Uruchomienie stacji zaplanowano na grudzień 2019 roku.

Architekturę budowanej stacji można sprowadzić do bramownic i eLEk - przynajmniej na poziomie symboli. Nic nie wskazuje na to, aby architektonicznie nowa stacja miała się czymkolwiek wyróżniać. A, szkoda, bo kilka drobnych detali mogłoby to zmienić ... a sama nazwa Warszawa Główna chyba do czegoś zobowiązuje?









____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 11/2019

  / zdjęcia z 2 czerwca 2019 roku /

2 komentarze:

  1. Biorąc po uwagę układ torowy, będzie już całkiem inną stacją, niż to było jeszcze w latach 90. :-?

    OdpowiedzUsuń
  2. Będzie też nowa nastawnia, którą wybudują w okolicy starych peronów

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu