Historia stacji Czachówek Południowy nierozerwalnie związana jest z linią radomską (LK nr 8). Linia radomska (Warszawa Zaoh. - Piaseczno - Warka - Radom) o długości 100 km została oddana do użytku 25 listopada 1934 roku.
Jednak nie od razu Czachówek Południowy zbudowano. Wszystko zaczęło się od przystanku kolejowego Czachówek. Po raz pierwszy nazwa Czachówek (p.o.) pojawia się w rozkładzie jazdy pociągów: Polska, jesień 1937, na 36 km trasy pociągu: Warszawa Wschodnia – Radom – Tunel – Kraków (tab. 337).
Jednak nie od razu Czachówek Południowy zbudowano. Wszystko zaczęło się od przystanku kolejowego Czachówek. Po raz pierwszy nazwa Czachówek (p.o.) pojawia się w rozkładzie jazdy pociągów: Polska, jesień 1937, na 36 km trasy pociągu: Warszawa Wschodnia – Radom – Tunel – Kraków (tab. 337).
Nazwa Czachówek utrzymuje się do 1961 roku. W tym roku następuje zmiana nazwy na Czachówek Południowy. W rozkładzie jazdy pociągów Polska, lato 1961, dla pociągu Warszawa Główna – Warka (tab. 605), na 35 km trasy pociągu, po raz pierwszy znajduje się Czachówek Południowy. Rok później (rj Polska, lato 1962) na 34 km trasy pociągu Warszawa Główna – Warka (tab. 605) po raz pierwszy znajduje się przystanek Czachówek Górny.
Czachówek Południowy należy do tych stacji na sieci PKP, których nazwa nie odpowiada administracyjnej nazwie terenu na którym się znajduje. Stacja Czachówek Południowy położona jest na terenie wsi Gabryelin i w niewielkiej części na terenie wsi Bronisławów (gmina Prażmów). Perony stacji pasażerskiej Czachówek Południowy zlokalizowane są na terenie wsi Gabryelin, między ulica Kolejową i ulicą Dworcową. Na terenie wsi Czachówek nie leży nawet fragment stacji kolejowej.
Kilkanaście lat temu mieszkańcy wsi Gabryelin próbowali "odbić" stację, ale ich apele i petycje odbiły się od PKP. Dochodziło nawet do zamalowywania tablic z nazwą Czachówek i malowania na nich nazwy Gabryelin. PKP pozostała niewzruszona na oczywisty fakt niezgodności nazwy stacji z nazwą terenu, na której się znajduje. Obecnie spór przycichł, ale zapewne znów o nim usłyszymy ... za jakiś czas?
Obok głównego przejścia dla pieszych pod torami, w obrębie peronów stacji, nadal funkcjonuje tymczasowe przejścia w poziomie szyn, z którego korzysta miejscowa ludność. Przejście przeznaczone jest do likwidacji.
Podróżowanie koleją z Czachówka Południowego do Warszawy cieszy się dużym powodzeniem wśród okolicznej ludności. Potoki pasażerskie na stacji są prawie tak samo duże, jak w Zalesiu Górnym. Wydaje się niemal pewne, że uruchomienie komunikacji autobusowej na większą skalę - z pobliskich wsi, znacznie zwiększy potoki pasażerskie na stacji. Wzrost ruchu pasażerskiego mógłby być impulsem do uruchomienia pociągów SKM do Czachówka Południowego. Temat pociągów SKM w Czachówku Południowym powraca co jakiś czas, jednak wydaje się, że SKM nigdy nie była i nie jest nadal zainteresowana tym kierunkiem.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2020
/ zdjęcia z 18 czerwca 2019 roku /
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu