Stacja kolejowa Czachówek Południowy to wyjątkowa stacja na kolejowej mapie Polski. Stacja węzłowa Czachówek Południowy położona jest na 36,520 km linii 8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny. Na obszarze - ciągnącej się na długości prawie 3 km stacji - położone są także cztery inne linie kolejowe - łącznice (nr: 525, 526, 527, 528), umożliwiające przejazd w każdym kierunku, pomiędzy liniami kolejowymi nr 8 i nr 12. W obrębie stacji zlokalizowane są dwie stacje pasażerskie: Czachówek Południowy i Czachówek Górny.
W latach 2016-2018 prowadzona była kompleksowa modernizacja stacji Czachówek Południowy. Roboty realizowano w ramach projektu LOT A faza II (Warszawa Okęcie - Czachówek Płd.). Wynikiem tych robót była wymiana torów i rozjazdów połączona ze zmianą układu torowego stacji, wymiana urządzeń sterowania ruchem oraz sieci trakcyjnej, budowa nowych peronów z przejściem podziemnym. Dotychczasowy układ torowy, oparty na 3 przelotowych torach głównych oraz 2 torach głównych dodatkowych został zamieniony na układ torowy, oparty na 4 torach głównych przelotowych.
Obecnie na stacji kontynuowane są roboty związane z realizacją kolejnej fazy projektu - LOT B faza II (Czachówek Płd. – Warka).
Wynikiem modernizacji było także zburzenie nastawni przekaźnikowej CzP oraz posterunku odgałęźnego CzP11 (ostatnio pełnił funkcję posterunku SKP). Obecnie ich funkcję przejęła nowo wybudowana nastawnia CzP, która została zlokalizowana w miejscu, gdzie poprzednio funkcjonował posterunek SKP (okolica południowej głowicy stacji, przy przejeździe kat. B w DW 682 Prażmów - Dębówką). Nastawnia CzP wyposażona jest w urządzenia komputerowe z sygnalizacją świetlną.
Pasażerowie korzystający ze stacji Czachówek Południowy mają do swojej dyspozycji dwa peronu wyspowe, połączone z przejściem podziemnym. Perony wyposażone zostały w długie wiaty, ławki, oświetlenie, czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej. Perony wyspowe mają długość po 200 metrów każdy, z możliwością ich wydłużenia o kolejne 100 metrów. Przy peronach położone są 4 tory główne przelotowe.
Zdjęcia zostały wykonane pod koniec maja 2018 roku. Na kilku z nich widać budynek nastawni przekaźnikowej CzP. Kilka miesięcy potem budynek został zburzony. Te zdjęcia to już historia.
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2020
/ zdjęcia z 24 maja 2018 roku /
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu