Stacja kolejowa w Otwocku jest stacją przelotową położoną na linii kolejowej nr 7. Od wielu lat jej funkcja ograniczona jest de facto do obsługi ruchu pasażerskiego aglomeracji warszawskiej. Jednak w tym obszarze Otwock należy do najbardziej obciążonych stacji kolejowych Warszawskiego Węzła Kolejowego. Nic więc dziwnego, że dla wielu osób może wydawać się, że Otwock to stacja czołowa. Wszak dwa najbardziej eksploatowane tory stacji (21 i 22) kończą się kozłem oporowym tuż przed budynkiem dworca i posiadają możliwość wyjazdu tylko z
kierunku Warszawy. Tory nr 21 i nr 22 położone przy peronach 1, 2, 3 posiadają po dwie krawędzie peronowe.
Przed peronami usytuowane są dwa tory odstawcze nr 23 i nr 25 służące do postoju ezt. Tory główne stacji (1 i 2) to tory przelotowe okalające budynek dworca i perony. Tory usytuowane są przy peronach zewnętrznych: 1 i 2. Na wysokości ulicy Filipowicza tor nr 2 łączy się z torem nr 1. Od tego miejsca, aż do Pilawy linia kolejowa nr 7 jest linią jednotorową.
Na stacji Otwock znajdują się również tory boczne, które na znacznej swojej długości nie są zelektryfikowane. Po stronie wschodniej stacji tory boczne umożliwiają obsługę składu opału, a po stronie zachodniej obsługę placu ładunkowego. Ruch towarowy na tych torach jest obecnie praktycznie zerowy. W latach 90. ubiegłego wieku przeniesiono ruch towarowy z Otwocka na inne stacje. Od tego czasu rozpoczęła się powolna degradacja techniczna kolejowej infrastruktury towarowej na stacji Otwock.
Obecnie ze stacji Otwock korzystają tylko dwaj przewoźnicy: Koleje Mazowieckie (linia R7 Warszawa Zachodnia – Warszawa Śródmieście – Otwock - Dęblin) i SKMWA (linia S1 Otwock – Warszawa Śródmieście – Pruszków). Faktem jest, że co jakiś czas przejeżdżają przez stację składy towarowe. Jednak nie udało mi się ani razu zobaczyć pociągu towarowego pomiędzy Otwockiem, a Wawrem w ciągu ostatnich 5 lat. W ostatnich 3 latach można było spotkać na stacji w Otwocku pociągi pasażerskie IC, które kursowały po LK nr 7 z powodu czasowego zamknięcia szlaku na LK nr 2 i LK nr 8.
/ zdjęcia z 5 kwietnia 2017 roku /




























0 komentarze