wtorek, 6 października 2015

Zabytkowy pociąg z parowozem Ty42-107 na łącznicy nr 506

Parowozy ciągnące pociągi po warszawskich torach to już zamierzchła przeszłość. Na terenie Warszawy nie stacjonuje ani jeden parowóz, który miałby dopuszczenie do ruchu. Nie ma nawet "kandydata", który nadawałby się do naprawy rewizyjnej lub głównej. 

Jednak dzięki inicjatywie Wawerskiego Centrum Kultury od kilku lat możemy zobaczyć w Warszawie pociąg pasażerski ciągnięty przez parowóz. 

W poprzednich latach trasa pociągu wiodła ze stacji Warszawa Gdańska do stacji Warszawa Falenica. W tym roku trasa została wydłużona do Muzeum Kolejnictwa przy ulicy Towarowej (dawna stacja Warszawa Główna). Tegoroczny zabytkowy pociąg retro ciągnęła lokomotywa parowa Ty42-107. Pociąg przyjechał 2 października ze skansenu kolejowego z Chabówki. W dniu 3 października mogliśmy oglądać pociąg na terenie Muzeum Kolejnictwa, w 4 października Ty42-107 wyruszył z wagonami w drogę po warszawskich torach. 

W sumie pociąg wykonał cztery przejazdy po tej samej trasie tam i z powrotem. Trasa pierwszego przejazdu wiodła z Warszawy Głównej, przez Warszawę Zachodnią do Odolan, a następnie Koleją Obwodową pociąg wjechał na krótki odcinek linii kolejowej nr 2. Potem łącznicą nr 506 wjechał na tory Kolei Nadwiślańskiej i skończył bieg na stacji Warszawa Falenica. Drugi przejazd to powrót do Warszawy Głównej. Trzeci przejazd to ponowny bieg pociągu do stacji Warszawa Falenica. Czwarty kurs ze stacji Warszawa Falenica zakończył się na stacji Warszawa Gdańska.

Trasa pociągu wiodła przez najbardziej malownicze kolejowe rejony Warszawy. Pociąg przejeżdżał przez Lasek na Kole i przez rezerwat przyrody na Olszynce Grochowskiej. Na poniższych zdjęciach można zobaczyć pierwszy przejazd pociągu zabytkowego z lokomotywą Ty42-107 przez las na Olszynce Grochowskiej.









/ zdjęcia z 4 października 2015 roku /