piątek, 2 października 2015

EKD to pierwszy elektryczny pociąg w niepodległej Polsce

11 grudnia 1927 roku na trasę z Grodziska do Warszawy wyruszył elektryczny pociąg EKD składający się z trzech kremowo-czerwonych wagonów. Był to pierwszy elektryczny pociąg w Polsce. W momencie uruchomienia linii tabor EKD składał się z 20 wagonów silnikowych i 20 wagonów doczepnych. Pociągi EKD zostały wyprodukowane w 1926 roku w Preston przez firmę English Electric Company Ltd. Pociągi EKD zostały przemalowane przed wojną na kolor kremowo-niebieski i w takich barwach kursowały do czasu ich wycofania z eksploatacji, co nastąpiło w pierwszej połowie lat 70. ubiegłego wieku.

W okresie wojny część pociągów EKD została zniszczona lub wywieziona przez Niemców. W 1948 roku tabor EKD uzupełniono o 12 wagonów doczepnych, które zostały zbudowane przez Konstal Chorzów. 

Do czasów obecnych zachował się tylko jeden wagon EKD. Jest nim wagon silnikowy o numerze taborowym nr 16, który na co dzień stacjonuje na terenie zajezdni WKD w Grodzisku Mazowieckim. Wagon jest sprawny technicznie i od czasu do czasu wyjeżdża na tory w celu uświetnienia różnych imprez. 

Pociągi EKD (EN80) zostały zastąpione przez ezt EN94, które wyprodukował PaFaWag Wrocław. Pierwszy prototypowy EN94 pojawił się na warszawskich torach w 1969 roku. Obecnie następuje wycofywanie EN94 w związku z planowaną od dłuższego czasu zmianą napięcia w sieci WKD z 600V na 3000V. Zmiana napięcia w sieci trakcyjnej WKD spowoduje "przy okazji" unieruchomienie EKD 16 i nie zobaczymy już tego pojazdu poruszającego się o własnych siłach pomiędzy Grodziskiem, a Warszawą.

Historia zmian w numeracji wagonu EKD 16:
1927 - 1945 EKD 16 / EKD
1945 - 1959 EN 92716 / PKP
1959 - 2001 EN80-16 / PKP
od 2001  EKD 16 / WKD 


















/ zdjęcia z 20 września 2015 roku /

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2021