Linia Otwocka to szczególna linia kolejowa Warszawy. Biorąc pod uwagę jej walory użytkowe oraz architektoniczne można stwierdzić, że jest najbardziej wartościowym elementem warszawskiej kolei.O kilku stacjach i przystankach linii Otwockiej już pisałem na blogu. Opisując kolejne stacje i przystanki chciałem przedstawić szerszy opis związany z budową linii, ponieważ trudno przystanki i stacje z tej linii oddzielić od siebie. W większości mają ze sobą bardzo dużo wspólnych cech i razem stanowią funkcjonalną całość.
Koncepcja układu komunikacyjnego elektrycznej kolei miejskiej w aglomeracji warszawskiej powstała w latach 30. ubiegłego wieku i była dziełem Biura Projektów i Studiów PKP, PKP – Biura Elektryfikacji Węzła Kolejowego Warszawskiego i Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Warszawie.
Wzorem dla warszawskiej koncepcji układu komunikacyjnego elektrycznej kolei miejskiej była szybka kolej miejska z Berlina (Stadtschnellbahn). Układy torowe stacji i przystanków oraz organizację ruchu dla elektryfikowanych linii kolejowych aglomeracji warszawskiej opracował inż. Kazimierz Centnerszwer, który był pracownikiem Biura Projektów i Studiów PKP.
15 grudnia 1936 roku oddano do użytku pierwszy zelektryfikowany odcinek linii kolejowej w Warszawie: Warszawa Wschodnia – Otwock, Warszawa Zachodnia – Pruszków wraz z linią średnicową (przez stację Warszawa Główna).
Jednym z oddanych do eksploatacji przystanków był przystanek kolejowy Warszawa Międzylesie. Wraz z kilkoma przystankami tej linii uznawany jest za szczytowe osiągnięcie architektury funkcjonalizmu na polskiej kolei.
/ zdjęcia z 15 lipca 2014 roku /









:)
:-)
:))
=))
:(
:-(
:((
:d
:-d
@-)
:p
:o
:>)
(o)
[-(
:-?
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
:-$
(b)
(f)
x-)
(k)
(h)
(c)
cheer





















Jest to ewenement, jak się one mimo zaniedbanie świetnie trzymają.
OdpowiedzUsuńTeż kiedyś napisałem o PKP Międzylesie, dla porównania zdjęcia PKP Międzylesie z 2010 roku tutaj.
W ciągu kilku najbliższych lat wszystkie przystanki i stacje na linii Otwockiej powinny zostać wyremontowane. Takie deklaracje płyną z PLK.
UsuńMasz rację. Przystanki trzymają się całkiem dobrze, ale stan techniczny przystanków jest różny. Chyba w najlepszym stanie jest Józefów.
A co z poczekalniami?
OdpowiedzUsuń