niedziela, 4 sierpnia 2019

Tramwaje Warszawskie w zajezdni R3-Mokotów: #43 #257 #445

23 września 2017 roku na terenie zajezdni Miejskich Zakładów Autobusowych R1-Woronicza oraz zajezdni Tramwajów Warszawskich R3-Mokotów odbyła się główna impreza w ramach Dni Transportu Publicznego. W trakcie XVI edycji DTP, na licznie przybyłych miłośników komunikacji miejskich, czekało wiele atrakcji. Jedną z nich były zabytkowe warszawskie tramwaje, które zgromadzono na terenie zajezdni R3-Mokotów.

Wśród najstarszych, zabytkowych tramwajów, które stały na rozległym torowisku zajezdni, można było zobaczyć wagony: A #43, C #257, K #445.


Wagon typ A
Tramwaje typu A zapoczątkowały erę tramwajów elektrycznych na terenie Warszawy. Tramwaje typu A zostały wyprodukowane w Niemczech, w fabrykach: MAN w Norymberdze i Wagenbauanstalt Falkenried der Hamburger Strassen-Eisenbahn-Gessellschaft w Hamburgu. Pierwszy wagon typu A wyjechał na ulice Warszawy w dniu 26 marca 1908 roku. Do końca II Wojny Światowej był to podstawowy warszawski tramwaj. Eksploatację wagonów typu A zakończono w 1959. Do czasów nam współczesnych, z wyprodukowanych 200 wagonów, zachował się tylko jeden wagon - Falkenried A #43.

Wagon typ C
Tramwaje typu C były pierwszymi tramwajami elektrycznymi wyprodukowanymi w niepodległej Polsce. Tramwaje tego typu, w ilość 30 sztuk, zostały wyprodukowane przez warszawską farbrykę Lilpop, Rau i Loewenstein. Pierwszy wagon typu C pojawił się na ulicach Warszawy 14 września 1925 roku. II Wojnę Światową przetrwały tylko 7 wagonów typu C. Z 30 wyprodukowanych wagonów zachowały się dwa: #257 (własność TW) i #260 (znajduje się na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie).

Wagon typ K
Tramwaje typu K zostały wyprodukowane przez koncern Wspólnota Interesów Górniczo-Hutniczych (Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura Spółka Akcyjna Górniczo-Hutnicza i Katowicka Spółka Akcyjna dla Górnictwa i Hutnictwa) z Katowic (40 szt) i Danziger Waggonfabrik AG (20 szt). Produkcję wagonów rozpoczęto w 1939 roku. Z powodu wybuchu II Wojny Światowej wszystkie wyprodukowane wagony trafiły, w latach 1941-42, na ulice Berlina. Po zakończeniu wojny, w ramach rewindykacji polskiego mienia, wagony (55 sztuk) zostały przewiezione z Berlina do Warszawy. Pierwszy wagon typu K wyjechał na warszawskie ulice 15 stycznia 1946 roku. Część z wagonów typu K, przez krótki okres (marzec 1946 - październik 1947) kursowała po torach EKD, na trasie z Włoch do Grodziska Mazowieckiego. Wagony typu K kursowały po ulicach Warszawy do połowy 1975 roku. 

Ze względu na swoją historię wagony K zyskały miano Berlinka. Do chwili obecnej na stanie TW znajduje się 26 wagonów typu K, w tym K #445, który można zobaczyć na poniższych zdjęciach.









____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2019

 / zdjęcia z 23 września 2017 roku /

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu