Od wielu lat budynek dworca Głównego w Warszawie wraz z fragmentem dawnej stacji pełni funkcje muzealne. Jak zainteresowanym tematyką kolejnictwa powszechnie wiadomo dni tego dworca są policzone, ponieważ PKP zamierza "przeobrazić" budynek dawnego dworca Głównego w biurowiec. Oczywiście w trakcie takiego przeobrażania z obecnego dworca pozostanie tylko ... wspomnienie.Do Muzeum Kolejnictwa droga prowadzi od ulicy Towarowej, ale jest też inna droga. To droga od ulicy nomen omen Tunelowej. Trudno jednak mówić tutaj o drodze, bo jest to wyprawa przez lasy, bory i knieje. Zapewne wielu osobom trudno uwierzyć, że taki dziewiczy teren znajduje się na Woli, w środku Warszawy. Przez lata nieużytkowania torowiska porosły gęstymi zaroślami i drzewami. Niewielki fragment terenu jest tak gęsto porośnięty, że przemieszczanie się stwarza trochę problemów. Polecam wszystkim poznanie tej trasy. Wrażenia gwarantowane.





















:)
:-)
:))
=))
:(
:-(
:((
:d
:-d
@-)
:p
:o
:>)
(o)
[-(
:-?
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
:-$
(b)
(f)
x-)
(k)
(h)
(c)
cheer





















Opuszczone peroy to jest to. Szkoda Muzeum Kolejnictwa. Szkoda też, że na razie spaliły na panewce plany przeniesienia go na tereny Huty Warszawa (miałbym bliżej, hehe).
OdpowiedzUsuńSzeroki tor i jakże piękna Warszawa Towarowa. Kto to jeszcze pamięta?
OdpowiedzUsuńA' propos inwestycji dworcowych i żalu, to przez chwilę myślałem do daniu wpisu na temat dworca pocztowego z Żelaznej. Wyburzyli go niemal siedem lat temu i nic tam nie stawiają.
OdpowiedzUsuńOj żal, bardzo żal.
OdpowiedzUsuńGdzie szeroki tor? W Warszawie? Pierwsze słyszę. Wyjaśnisz więcej?
OdpowiedzUsuń"Szeroki tor" w Warszawie związany jest z budową kolei obwodowej, która łączyła tory o szerokim rozstawie szyn kolei na Pradze (Kolej Warszawsko-Petersburska oraz Kolej Warszawsko-Terespolska) z normalnym torem kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Połączenie z linią Warszawsko-Wiedeńską zrealizowano na stacji Warszawa-Towarowa (teren zajmowany obecnie przez Warszawa Główna). W kierunku zachodnim od Warszawy Towarowej ułożono ponad 4 km torów o szerokim i normalnym rozstawie szyn. Oczywiście nikt z nas tego pamiętać już nie może z przyczyn oczywistych.
UsuńZ tego co wiem, to szeroki carski tor został zmieniony na rozstaw normalny w okresie I Wojny Światowej, a zrobili to Niemcy (Kolej Warszawsko-Terespolska). Kolej Warszawsko-Petersburska przestała działać po zakończeniu I Wojny Światowej. Odcinek polski zmienił nazwę na Kolej Wileńską i przetrwał do dnia dzisiejszego.